Konsumenterna vill ha fler hälsosamma EMV

Konsumenterna efterfrågar en satsning på färskvaror i sortimentet för egna märkesvaror, EMV. Överst på konsumenternas önskelista över framtidens EMV-sortiment står dessutom nyttiga/hälsosamma produkter. Det visar en undersökning som Willys har genomfört. Nästan hälften av de 1 767 konsumenterna, som svarade på Willys webbenkät om egna märkesvaror, uppgav att de tyckte att färskvaror var den kategori som man skulle satsa mera på i framtiden. I botten hamnade konfektyr och drycker som endast två respektive tre procent förordade. 40 procent av konsumenterna skulle helst vilja ha nyttiga/hälsosamma produkter i det framtida EMV-sortimentet, medan 20 procent helst skulle vilja ha ekologiska/miljövänliga EMV-produkter. En svalare inställning hade konsumenterna till rättvisemärkta produkter, endast fem procent efterfrågade detta. − Vi inom handeln måste hela tiden ha känselspröten ute och ta reda på vad konsumenterna vill ha när det gäller EMV-sortimentet, säger Patrick Grabenbauer, marknadsschef på Willys. För konsumenterna är EMV en fråga om större valfrihet och vi måste kunna erbjuda ett attraktivt EMV-sortiment inom de områden konsumenterna prioriterar. Undersökningen genomfördes under fyra veck or i juli/augusti genom en enkät på Willys hemsida. 1 767 personer besvarade enkäten. Resultat i sammandrag: Andel personer (%) som angett att följande kategorier är viktigast att satsa på inom EMV: Färskvaror 49% Djupfryst 14% Specerier 10% Mejeri 10% Hushållsprodukter 7% Kroppsvård 5% Drycker 3% Konfektyr 2% Andel personer (%) som angett att de helst vill hitta följande sortiment inom EMV: Nyttigt/hälsosamt 40% Ekologiskt/miljövänligt 20% Lokalproducerat 19% Högsta kvalitet (premium) 9% Allergimärkt 7% Rättvisemärkt 5% Patrick Grabenbauer, marknadschef Willys, tel 0708-76 13 13 Camilla Fogelström, kommunikationsansvarig Willys, tel 031-733 36 04, 0704-85 75 08 Ingmar Kroon, presschef Axfood AB, tel 0702-89 89 83 Willys affärsidé är att tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse. I verksamheten ingår 104 Willysbutiker och 42 Willys hemmabutiker som är kedjans mindre butiker. Samtliga butiker är helägda och beräknas omsätta drygt 15 miljarder kr vilket gör Willys till marknadsledande i Sverige inom lågpris. Drygt fem miljoner människor besöker Willys varje vecka. Willys ingår i Axfood AB som är noterat på nordiska börsen, Nordic Large Cap. Läs mer på www.willys.se.