Miljöbäst: Färska eller frysta ärter?

Miljöbäst: Färska eller frysta ärter?

Vilka ärter har högst näringsvärde? Färska eller frysta?

Enligt en nyligen genomförd undersökning som TNS-Sifo gjort på uppdrag av Axfood tror bara 6 procent av svenska folket att det rätta svaret är frysta.

43 procent tror istället att färska ärter har högst näringsvärde, medan lika många tror att frysta och färska har samma näringsvärde.

– Men fryst är ofta lika nyttigt som färskt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood med kedjor som Willys, Hemköp, Tempo och Handlar´n.

–Fryst mat är också bättre för miljön. Den har längre hållbarhet och slängs inte i lika stor omfattning som färsk mat. Dessutom flygs vissa grönsaker till Sverige, som exempelvis färska sugarsnaps, vilket också är klart sämre ur klimatsynpunkt, säger Åsa Domeij.

En brittisk undersökning visar att färska grönsaker förlorar upp till 45 procent av sitt näringsinnehåll innan de landar på tallriken.

Förklaringen är att det kan ta upp till två veckor innan skördade grönsaker fraktats till lager och till butik där de också kan bli liggande en tid innan de säljs.

Den brittiska studien visar att gröna bönor förlorar 45 procent av vissa vitaminer från jord till bord. När det gäller broccoli och blomkål är siffran 25 procent och morötter och ärter hinner förlora cirka 15 procent av sina viktigaste vitaminer på grund av att det tar runt 10 dagar innan de når tallriken.

Enligt samma studie innehåller frysta ärter 30 procent mer vitamin C än färska.

–Därför är frysta grönsaker faktiskt ibland minst lika bra, eller bättre, än färska. Såvitt man inte har tillgång till nyskördade direkt från det egna trädgårdslandet förstås, säger Åsa Domeijoch tillägger att hon gärna ser att fryst mat får en högre status och blir mer populär.

En ökad satsning på fryst mat är bara ett av sammanlagt 79 konkreta förslag i rapporten Matkassen 2030. Rapporten är Axfoods bidrag till en mer hållbar livsmedelsstrategi som presenteras under ett frukostseminarium i Almedalen den 5 juli.

Fotnot: Undersökningen genomfördes 1 – 6 juni 2016 i TNS Sifos löpande webbpanel med 1 016 tillfrågade. Den generella svarsfrekvensen i panelen är cirka 40 procent.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se