Nu öppnar Willys i Västervik

Tisdagen den 9 september öppnar Willys i Västervik. Det är redan befintliga Matex som efter ombyggnad slår upp portarna med ny profil. Willys är Sveriges snabbast växande lågpriskedja och satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror. Willys ingår i livsmedelskoncernen Axfood. – Vi fortsätter vår offensiva expansion av Willys i Sverige, säger Anders Strålman, VD, Willys AB. Det är roligt att kunna erbjuda även Västerviksborna att ta del av Willys. Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Willysbutikerna har ett sortiment på cirka 7 000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall som transporteras direkt in i butiken. I butikerna finns också gott om färskvaror, t ex fräscha grönsaker och färskt kött. Willyskedjan omfattar drygt 80 butiker runtom i Sverige varav ett tiotal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja. I Axfood ingår även 45 stycken Willys hemma som är Axfoods lågpriskedja för mindre butiker. För ytterligare information, kontakta: Peter Zeylon, butikschef, Willys Västervik, tel 070-391 07 56 Anders Strålman, VD, Willys AB, tel 0708-37 88 37 Märta Kuylenstierna, Presstjänsten Axfood AB, tel 0709-21 06 54