Påsken är årets största godishögtid

Påsken är årets största godishögtid

Center är favoriten.

Men påsk-skalle med smak av citron/lime är årets nyhet och en tänkbar bubblare på godisälskarnas tio-i-topp-lista under just påsken.

För då toppar vi även med chokladägg, skumharar, dragéägg…

Svenskarna är bland de folk som äter mest godis i världen: Närmare 15 kilo per person och år.

Mest äter vi till påsk då vi stoppar i oss cirka 7 000 ton chokladägg, skumharar och övriga godsaker.

–Tio procent av den totala årsförsäljning sker i påskveckan där skärtorsdagen är den enskilt största dagen, säger Helen Zakrisson, konceptchef för lösviktsgodis på Axfood.

Dagligvarukedjorna i Sverige har valt olika strategier när det gäller lösviktsgodis.

Axfood sticker ut genom att ha en egen lösning.

–Vi har ett eget koncept, Smått & Gott, som finns hos Willys, Hemköp och Tempo. Det är ett strategiskt val att hantera det själva för att ha bättre kontroll och ge kunden den bästa kvalitén, säger Helen Zakrisson.

Godisälskarna är traditionella och väljer i första hand sina vanliga favoriter, fast toppar under påsk med artiklar som dragéägg, skumharar och chokladägg.

Nytt för i år i sortimentet är påsk-skalle från BUBS med smak av citron/lime som kanske kan bli årets ”bubblare” på tio-i-topplistan i påsk, en lista som för helåret ser ut så här:

1. Center, 2. Dumle original, 3. Lys Melk, 4. Sura colaknappar, 5. Vingummi, 6. Twix miniatyr, 7. Colaflaskor, stor 8. Geléhallon, 9. Hallon- och lakritsskalle, 10. Delitzie hazelnöt.

På chokladsidan väntar två nyheter senare i vår.

Det är två olika produktserier av premiumchoklad under det egna varumärket Garant. Den ena konventionell och den andra ekologisk och fairtrade-certifierad och där basen är trinitariobönor från Dominikanska Republiken och Peru.

Förutom smaker som hallon, tranbär och havssalt så har baobab använts som smaksättare – en så kallad superfrukt som växer på ett afrikanskt träd.

– Den smaken är vi helt ensamma om och resultatet blir en fräsch choklad med syrliga citrustoner, säger Daniel Hallmer, sortimentsutvecklare på Axfood.

I maj väntas chokladen finnas i butik.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar´n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossist-försäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Se även axfood.se.