Utmärkt svensk mat från Garant

Utmärkt svensk mat från Garant

Mjölk från Garant är först ut att märkas med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige som lanseras idag. Cirka hälften av Garants mejerisortiment kommer att svenskmärkas under året - och fler produkter kommer löpande.

Axfood stödjer och är också en av initiativtagarna till den nya svenskmärkningen.

– Det är konsumenternas ökade vilja att köpa svensk mat som drivit fram Från Sverige och även hur vi arbetar med det egna varumärket Garant. Vi ser ständigt över vårt sortiment och råvaror, och har till exempel nyligen flyttat hem produktionen till Sverige för Garants hushållsost, smör och crème fraiche för att möta kundernas önskan om att handla mera svenskt, säger Hans Holmstedt, vice vd Dagab med ansvar för svenskmärkningen på Axfood .

Cirka hundra produkter från Garant lanseras med den nya märkningen i år på butikskedjorna Willys, Hemköp och Tempo. Målet med det branschgemensamma blågula märket är att göra det enklare för konsumenten att välja produkter utifrån ursprung.

Märket stärker dessutom svenska mervärden såsom hög livsmedelssäkerhet, god djuromsorg och låg användning av antibiotika.

För mejerihyllan är det första gången vi ser en gemensam ursprungsmärkning och under året sprids märket till fler kategorier som mjöl, fisk/skaldjur, kött/chark, fryst samt frukt och grönt.

Fakta Märket Från Sverige är en frivillig branschgemensam ursprungsmärkning. Märket kan sättas på alla typer av svenskproducerade livsmedel, för kött och charkuterier används märket Kött från Sverige. Bakom märkningen står Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen.

Hör Hans Holmstedt berätta om Axfoods syn på Från Sverige i vår film: https://www.youtube.com/user/AxfoodAB

För ytterligare information kontakta: Claes Salomonsson, presschef Axfood, telefon 0702-89 89 83
Hans Holmstedt, vice vd Dagab , telefon 070-551 75 17

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlarn och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se