Willys lanserar nya kylda färdigrätter

Willys lanserar under september månad 17 stycken nya kylda färdigrätter under eget varumärke. Rätterna är tillagade med råvaror av högsta kvalitet och med metoder så att de behåller smak och vitaminer. Svenskarna äter gärna svensk husmanskost till lunch, därför finns bland Willys färdigrätter klassiska rätter av husmanskost, sådana som man ofta inte hinner eller kanske inte kan laga till själv. Dessutom finns andra populära rätter som pizza och asiatiska måltider. De flesta rätter är fettsnåla och några av dem är nyckelhålsmärkta. – Kyld färdigmat är en av de snabbast växande varugrupperna och totalt räknar vi med att marknaden växer med mer än 50 procent per år, säger Eva Lindholm, kategorichef Färdigmat/Fastfood och Fisk inom Axfoodkoncernen där Willys ingår. Det är inte enbart konsumenternas allt mer tidspressade situation som medfört en ökad försäljning av färdiga maträtter. I dag kan man med gott samvete servera mat som man inte tillagat själv eftersom kvaliteten under senare år ökat väsentligt. Färdigmaten är godare och mer uppskattad än tidigare. Rätterna passar både till lunch och middag. – Rätterna är skapade så att kunderna enkelt och med stor valfrihet snabbt kan laga en god lunch eller middag, säger Eva Lindholm. Tack vare fina, noga utvalda råvaror och nya tillverkningsmetoder, som vakuumförpackningstekniken Sous vide, är Willys nya färdigrätter bland de mest smakrika på marknaden. De kylda färdigrätterna är följande: Sous vide enportionsrätter- Kotlett i bearnaisesås med potatisgratäng, fläskkött i sötsursås med ris, kalkon i thaisås med ris, kalops med potatis, kyckling tandoori med ris, biff i pepparsås med potatisgratäng. Kylda pizzor – Capricciosa, Hawaii, Pepperoni, Vesuvio Kylda enportionsrätter - Lasange al forno, laxfärsbiff med kokt potatis, strömmingsflundra med potatismos, pannbiff med kokt potatis, fläskytterfilé med potatisgratäng, kycklingfile med jasminris, pannkakor med jordgubbssylt. Enportionsrätterna kostar mellan 28,90 och 33,90 kronor. Pizzorna kostar 26,90 kronor och pannkakorna 21,40 kronor. För ytterligare information kontakta gärna: Eva Lindholm, kategorichef Färdigmat, Axfood, 070-579 94 08, eva.lindholm@axfood.se Märta Kuylenstierna, Presstjänsten Axfood AB, tel 0709-21 06 54