The Misfits – nypremiär på torsdag. Foto: Ola Kjelbye

Nypremiär av The Misfits på torsdag

På torsdag är det nypremiär för The Misfits av Mattias Andersson på Backa Teater. The Misfits hade urpremiär 9 april i år och fick ett strålande mottagande av såväl recensenter och publik.

I föreställningen ges bilden av de missanpassade en samtidshistorisk genomlysning. Det blir ett iscensättande hur rollen av The Misfit ständigt skiftar. Ibland påtvingat, ibland frivilligt. En resa från Backa Teaters grundande fram till där vi är idag.

– Det har väl sällan varit ett så mörkt tillstånd i Europa som det är idag med människor och grupper som bokstavligt talat stängs ute. Värderingar skiftar hela tiden om hur vi anser att medmänsklighet eller hjälp ska se ut i relation till en medmänniska, eller vilka grupper som är över och vilka som är under. De är de här stämningarna som jag är intresserad av, säger Mattias Andersson.

Under hösten spelas The Misfits även på internationella scener. 22-23 oktober på Vie Festival i Modena, Italien och 9-12 november på festivalen Mettre en scène, på Theatre National de Bretagne i Rennes, Frankrike.

The Misfits har nypremiär den 29 september kl 19 på Backa Teater.

Av och regi Mattias Andersson
Scenografi och kostymdesign Anna Heymowska
Koreografi Tove Sahlin
Maskdesign Linda Boije af Gennäs