Med en inglasad balkong från Balco kan du ha en grön balkong året om.

Så får du en vintergrön balkong med Balco

Nu är det hög tid att vinterbona balkongen – om du inte redan har börjat. Balco har flera bra tips som vi gärna delar med oss av för en grönare vinterbalkong. Får du inte nog av odlingsknep kan du inspireras ännu mer av podden vi länkar till i artikeln.

Vänta lite... Har jag en balkong i 12 månader?

Det brukar bli en omställning för de boende som tidigare inte hade en balkong, eller hade en öppen balkong, till att få en inglasad balkong. På den inglasade balkongen blir odlingssäsongen förlängd och så även möjligheten att nyttja balkongen. De som tidigare hade en öppen balkong var mer begränsade i sin nyttjandegrad. Många månader om året förvandlades den öppna balkongen till en öppen förvaringsyta, där cyklar och möbler som väntade in varmare dagar trängdes samman. Men med en inglasad balkong öppnas det upp nya möjligheter att faktiskt kunna använda balkonger mer än bara under sommarmånaderna.

Vilka växter vill bo på balkongen i vinter? Ljung i all ära, men…

Vi på Balco vet att ljung är en favorit att tipsa om när det kommer till växter som klarar av svalare väder och mindre ljus. Men ska vi lyfta fram andra växter som klarar svensk vinter bra, så länge man sköter om dem, så är det bland annat bambu och buxbom. En växt som är populär i decembertider är granen, som klarar upp till 20 minusgrader.

Några generella odlingstips i vintertider är att vattna växterna sparsamt när temperaturen kryper nedåt, så att inte växterna frystorkar. Du kan även plantera växterna betydligt tätare jämfört med vad du skulle gjort under vår/sommar då tillväxten är mindre under de mörkare månaderna. Det sista tipset är att tänka grönt före färgglatt då de gröna växterna är mer tåliga än de växter som blommar.

Vill du har mer odlingstips för vintersäsongen på balkongen? Ta en kopp kaffe, luta dig tillbaka i favoritfåtöljen eller soffan och lyssna på denna podd

Presskontakt Marketing Manager +46733456152
Linda Wallertz