Barilla Pasta World Championship

Barilla Pasta World Championship

För första gången någonsin anordnar Barilla Pasta World Championship två olika evenemang mellan den 9 och 11 juni. Det första är avsett för "unga talanger" på den internationella köksscenen, och det andra för välkända kockar, som redan är etablerade internationellt. Den här dubbla utmaningen representerar pastans betydelse som kärnan i det italienska köket och dess förhållande till resten av världen, en symbol för det starka bandet mellan olika kulturer och länder över hela världen.

Arenan för den episka tävlingen är Academia Barilla, vilket är ett internationellt centra för internationell spridning av det italienska köket. Academia Barilla är centralt placerat i hjärtat av matmeckat i Parma, som nyligen utnämndes till UNESCO Creative City for Gastronomy.

Tävlingen börjar på morgonen torsdagen den 9 juni. Här utmanar tio unga talanger utvalda bland de bästa eleverna på ALMA (International School of Italian Cuisine of Gualtiero Marchesi) varandra i det bästa receptet baserat på ikoniska Spaghetti n.5. Vinnaren utses av en jury med Lorenzo Cogo i spetsen. Endast 25 år gammal fick Lorenzo Cogo sin första Michelin-stjärna för sin restaurang i Marano Vicentino. Han säger: "Det italienska köket består av instinkter som inte bara erbjuder en hel resa av känslor, men även en djup upplevelse som påverkar alla sinnen". Hans utmaning består i att sammanföra de kulinariska och kulturella traditionerna med experimenterande matlagning.

Fredagen den 10 juni går startsignalen för Great Chef-tävlingen. 25 kockar som jobbar på italienska restauranger i världens alla hörn, presenterar sina bästa pastarecept. Sveriges representant är Pietro Fioriniello som äger den välrenommerade restaurangen La Cucina Italiana Restaurant i Göteborg. En prestigefylld jury bestående av internationellt kända kockar, artister och matexperter utvärderar rätterna enligt strikta kriterier som allmänt intryck, hur pastan lyfts fram, smak- och ingredienskombinationer, kreativitet och innovation.

Lördagen den 11 juni går den stora finalen av stapeln och då får juryn sällskap av specialgäster som stjärnkocken Davide Oldani, som förklarade: "Pasta är en populär ingrediens som anses som den mest typiska för det italienska köket. En av de största utmaningarna för de bästa kockarna är att skapa en kreativ pastarätt som framhäver pastans identitet. Jag är nyfiken på hur deltagarna i Pasta World Championchip kommer att kunna hantera den här ingrediensen med ett internationellt inslag".

Oldani får även sällskap av Paolo Barilla och skådespelerskan Vittoria Belvedere.

"Målsättningen med Pasta World Championship är att främja den italienska gastronomikulturen där pastan är en nyckelingrediens, och belöna dem som sprider det italienska köket på bästa sätt. För första gången i år anordnar vi en speciell tävling för unga talanger". Det här viktiga evenemanget bekräftar

Barillas engagemang i att uppmuntra en ny generation kockar att bevara vår kulinariska historik, med förhoppningen om att de kan bli världsambassadörer", sade Paolo Barilla.

Samtidigt som Pasta World Championship pågår står Parma värd för Gola Gola-festivalen i samarbete med Barilla – ett tredagarsevent med fokus på mat som förvandlar den emilianska staden till en enda stor utomhusscen. Kombinationen av de här två prestigefyllda tävlingarna bekräftar Parmas roll som bevarare och internationell främjare av det italienska köket.

Kontaktperson:

Johan Holgersson, Marketing Manager Barilla Nordic, johan.holgersson@barilla.com, 0706274162

Barilla grundades i Parma 1877 när Pietro Barilla öppnade en liten bröd- och pastabutik. Idag rankas företaget som ett av de ledande italienska matföretagen: global marknadsledare inom pasta, marknadsledare inom pastasås i södra Europa, marknadsledare inom bageriprodukter i Italien, samt marknadsledare inom knäckebröd i Skandinavien. Barilla äger 29 produktionsanläggningar (14 i Italien och 15 utomlands) och exporterar till mer än 100 länder. Varje dag producerar produktionsanläggningarna mer än 1 700 000 ton matprodukter som konsumeras över hela världen under följande varumärken: Barilla, Mulino Bianco, Harrys, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina e Vesta, Misko, Voiello, Academia Barilla.

Barilla jobbar utifrån förhållningssättet: "Good for You, Good for the Planet". "Good for You" innbär att kontinuerligt förbättra våra produkter, motivera människor att leva en mer hälsosam livsstil och förbättra tillgängligheten till mat och socialt inkluderande. "Good for the Planet" innebär att främja hållbar produktförsörjning och att reducera vår användning av koldioxid och vattenförbrukning som vi använder under produktionen.

För mer information, vänligen besök: www.barillagroup.com och www.barilla.se.