BARILLA PRESENTERAR RESULTAT AV HÅLLBARHETSARBETET "BRA FÖR DIG BRA FÖR PLANETEN” FÖR 2016.

Barillas engagemang för ett hållbart jordbruk och hälsosammare produkter fortsätter

Under 2016 köpte Barilla 190 000 ton hållbart odlad durumvete (+ 30% jämfört med 2015) och introducerade treåriga odlingskontrakt i Italien. Barillas engagemang för hållbarhet ledde till fortsatt tillväxt i omsättningen (2016 hade Barilla en omsättning på 3,413 miljoner euro, + 2% vs 2015).

Sedan 2010 har näringsinnehållet i 360 produkter förbättrats, vilket har minskat mängden fett och salt, samtidigt som utbudet av fullkorn har ökat. Under 2016 gjorde Barilla om 150 recept och genom det tog Barilla bort all palmolja i sina bröd och bakverk.

Parma, Italien (17 maj 2017)

Barilla fortsätter att sprida medelhavsdietens livsstil och glädje till alla breddgrader, med produkter som ständigt blir bättre för både individen och planeten. Barilla fortsätter också att förbättra hela produktionsledet utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Dessa är de viktigaste målen för Barilla-gruppen, som den 17 maj presenterade resultaten från 2016 års hållbarhetsrapport - "Bra för dig, bra för planeten". Barilla ser hållbarhet som en av de viktiga vägarna framåt för företaget. När vi ser på företagets framtid – hållbarheten - kan vi även påminna oss själva om historien och det faktum att Barilla fyller 140 år 2017. Vad som började 1877 som ett litet bageri i centrala Parma är i dag världsledande inom pasta, bland de bästa i Europa på pastasåser, kända i Italien för våra bageriprodukter och i Norden för vårt knäckebröd, Wasa.

"Vi vill planera vår framtid kring vårt syfte, ”Bra för dig, bra för planeten”, säger Guido Barilla, ordförande för Barilla-gruppen. "För att uppnå detta måste vi sprida en ny kultur som kan förändra den nuvarande livsstilen, introducera nya produkter och processer som hjälper oss att skydda planeten och våra barns framtid. Målet med vår utvecklingsmodell är att Barilla ska bli varumärket som inspirerar till en hälsosam livsstil och glädjefull matkultur, med inspiration från livsstilen kring Meldelhavet".

BRA FÖR DIG

VI HAR FÖRBÄTTRAT NÄRINGSVÄRDET i 360 PRODUKTER SEDAN 2010

Sedan 2010 har cirka 360 produkter omarbetats av Barilla och vi har förbättrat dessa produkters näringsinnehåll. Den största delen av arbetet gjordes under 2016 då 150 recept omformulerades genom att palmolja ersattes i alla våra bakverksprodukter med vegetabiliska oljor och med mindre mättat fett, framförallt solrosolja. Under samma tid lanserade Barilla 17 nya fullkornsprodukter och ökade mängden fullkorn i redan existerande produkter som mjukbröd, pasta, kex och skorpor. Glutenfritt och Protein Plus-segmentet utökades också genom lanseringen av 11 produkter som omfattade bröd, såser, mjöl och pasta. I allmänhet investerade koncernen 40 miljoner euro under 2016 i forskning och utveckling som syftar till att förbättra näringsinnehållet i våra produkter.

BRA FÖR PLANETEN

+ 30% MER HÖGKVALITITAIVT OCH MILJÖVÄNLIGT DURUMVETE UPPHANDLAT UNDER 2016

År 2016 köpte Barilla 190 000 ton hållbart odalat durumvete (+ 30%) som odlates enligt de innovativa metoderna i "Decalogue for Sustainable Cultivation of Durum Wheat" och med supportsystemet för granoduro.net. Procentdelen som skördats med dessa avancerade system gick från 18% 2015 till 26% 2016, och cirka 1 500 italienska bönder (+ 13% vs 2015) var inblandade. Tack vare den kombinerade tillämpningen av dessa verktyg var det möjligt att minska utsläppen av växthusgaser och produktionskostnader med upp till 30% och öka produktionsutbytena upp till 20% och därigenom garantera en högre avkastning för bönderna. För de resultat som uppnåddes i detta område fick Barilla ett särskilt omnämnande på "The Procurement Awards 2016". Målet är att nå minst 250 000 ton hållbart durumvete år 2017: cirka 35% av de totala produktionskraven. Under de senaste sex åren har Barilla också minskat koldioxidutsläppen per ton producerat med 28% av, vilket också minskar användningen av vatten per ton med 21% jämfört med 2010. Målet är att minska med ytterligare 30% till 2020. Från och med idag kommer 52% av den el som Barilla köper från förnybara källor.

VI FORTSÄTTER ARBETET MED JÄMSTÄLLDHET OCH INKLUDERING

År 2016 uppnådde Barilla USA en 100% uppfyllelsegrad i "Corporate Equality Index," som utvecklats av The Human Rights Campaign och Human Rights Council för att mäta och utvärdera stora företags åsikter kring- och arbetet med inkludering och jämställdhet. Barilla avser att uppnå jämställdhet mellan män och kvinnor i ledarpositioner år 2020. Från och med i dag så innehar kvinnor 35% av alla ledande positioner i företaget.

Barilla grundades för 140 år sedan i Parma när Pietro Barilla öppnade en liten butik med egen tillverkning av bröd och pasta. Barilla är idag en av de ledande italienska livsmedelsgrupperna: ledare för pasta i världen, pastasåser i kontinentala Europa, bageriprodukter i Italien, och knäckebröd i Skandinavien. Barilla-gruppen äger 28 produktionsanläggningar (14 i Italien och 14 utomlands) och exporterar till mer än 100 länder. Varje år tillverkas i anläggningarna ungefär 1.700.000 ton livsmedelsprodukter som konsumeras över hela världen, under följande varumärken: Barilla, Mulino Bianco, Harrys, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina e Vesta, Misko, Voiello, Academia Barilla.

När den första butiken öppnade 1877, fokuserade Pietro Barilla på att göra bra mat. Idag har detta utvecklats till ett unikt sätt att göra affärer för Barilla Group: ". Bra för dig, Bra för planeten"

"Bra för dig" betyder att vi ständigt förbättra våra produkter som motiverar människor att anta en hälsosam livsstil och förbättra tillgången mat och social integration. "Good for the Planet" innebär att vi främjar hållbar produktförsörjning och minska mängden koldioxid och vattenförbrukning som vi använder under produktionen.

För mer information, besök:www.barillagroup.com&www.barilla.se.

Kontaktpersoner: Karin Schenström (Marketing Director Northern Europe) 073-429 08 47

Johan Holgersson: (Marketing Manager Northern Europe) 070-627 41 62