Bayer bannlyser ordet ”grönt”

Bayer bannlyser ordet ”grönt”

Richard Northcote, nytillträdd ansvarig för hållbarhetsfrågor på Bayer Material Science, framträdde i dag på ett frukostmöte hos Globe Forum i Stockholm.

– En av de första sakerna jag gjorde var att bannlysa begreppet ”gröna” produkter i marknadsföringen. Våra produkter ska ha bästa prestanda inom hållbarhet, men att kalla dem ”gröna” är inte korrekt. Vi har kommit längre än så i tänkandet, vi har negativ miljöpåverkan, men vi strävar efter att hela tiden minska den och uppnå riktig hållbarhet, sade han.

Han berättade också om en rad produkter som företaget utvecklat, alltifrån Solar Impulse, ett flygplan som drivs helt med hjälp av solceller, till ett kontorshus som producerar mer energi än det förbrukar. Bayer har tagit fram nya lättviktsmaterial som i princip kan halvera vikten på bilar, och leda till kraftigt sänkt energianvändning.

– Problemet är att bilindustrin då måste byta ut sin verktygspark. Ingen tillverkare är beredd att ta den kostnaden nu, konstaterade Richard Northcote.

Bayer Material Science uppskattar att ungefär 25 procent av deras omsättning omfattar produkter med högre miljöprestanda. Att Richard Northcote kommer på Sverigebesök nu, beror på att Bayer identifierat två regioner i världen med ett extra stort intresse för hållbarhet – de skandinaviska länderna – och Kina.

Läs gärna mer på Bayer MaterialScience hemsida: