Bayer satsar ytterligare 15 miljoner Euro på omvandla utsläpp till råvara

Växthusgasen koldioxid kan användas som råvara för plast. Efter en framgångsrik testfas och lovande marknadsanalys planerar Bayer att investera ytterligare 15 miljoner euro i byggandet av en ny produktionslinje vid sin Dormagenfabrik. Linjen kommer att ha en årlig produktionskapacitet på 5000 ton. Tillståndsansökan ska lämnas in till Kölns distriktsmyndighet inom de närmaste veckorna. Målet med "Dream Production " -projektet är att lansera de första CO2 - baserade polyoler på marknaden från och med 2016. Redan nu har många visat ett stort intresse.

Högkvalitativa polyoler baserade på koldioxid är idag inte tillgängliga för kommersiell användning. De nya polyolerna från Bayer Materialscience har minst lika hög kvalitet som konventionellt tillverkade material och en mer hållbar effekt. Med hjälp av en viss mängd av CO2 som en byggsten möjliggörs en minskning av mängden av det petroleumbaserade råmaterialet propylenoxid, av vilka polyoler normalt är tillverkade av. CO2- balansen med den nya processen är mycket bättre än den för konventionella tillverkningsmetoder.

" Att förbättra hållbarheten i allt vi gör är en integrerad del av vår affärsstrategi och denna princip genomförs i vårt Dream Production-projekt. Vi har lyckats omvandla en avgas som är potentiellt skadlig för klimatet till en användbar råvara till nytta för miljö och oss människor ", säger Bayer MaterialScience  vd Patrick Thomas.

Framgångsrikt samarbete med partners
Bayer Material utvecklade tillverkningsprocessen i samarbete med partners inom industrin och den akademiska världen. Företaget upptäckte den katalysator som leder till den kemiska reaktionen med den nivå som krävs för effektivitet, och utvecklade den tillsammans med CAT Catalytic Center, en forskningsanläggning i Aachen, Tyskland . Processen har testats i en pilotanläggning i Leverkusen. Detta åtföljdes av en studie av efterfrågan på marknaden .
Den nya polyolen som används för framställning av polyuretanskum, som finns i många vardagsföremål som stoppade möbler, skor och bildelar, och används också för att isolera byggnader och kylutrustning . " Det första stora användningsområdet kommer sannolikt att vara madrassproduktion, " meddelade Dr Karsten Malsch,  projektledare på Bayer MaterialScience för Dream Production.

Läs gärna mer