Dronspot® vet – nu lanseras en enkel, receptfri avmaskningsmetod för  katt

Dronspot® vet – nu lanseras en enkel, receptfri avmaskningsmetod för katt

Många kattägare tycker att det är svårt att avmaska sina katter med tabletter. Nu finns det en enklare metod – dessutom receptfritt. Istället för en sväljtablett ges Dronspot vet som droppar på kattens nackskinn.

Oavsett om katten föredrar att stanna hemma och ta det lugnt eller ofta ger sig ut på äventyr kan den smittas av rundmask både inom- och utomhus. Katter som vistas utomhus kan även infekteras med bandmask.

Eftersom flertalet infekterade katter inte visar några symtom är det viktigt att behandla dem regelbundet för att i längden undvika hälsoproblem och smittspridning. Med nya receptfria Dronspot vet spot-on droppas produkten på kattens nacke för att behandla den mot de vanligaste rund- och bandmaskarna i Sverige.

- Många kattägare vet hur svårt det kan vara att få i sina katter avmaskningstabletter. Med Dronspot vet är detta ett minne blott och katten behöver inte tvingas i tabletter den inte vill äta, säger Merete Rahbek, produktchef på Bayer.

De två aktiva substanserna, prazikvantel och emodepsid, tas upp genom huden och samverkar för att behandla mot de vanligast förekommande rund- och bandmaskarna i Sverige. Dronspot vet kan tryggt ges till dräktiga och digivande katter samt kattungar från 8 veckors ålder. Dronspot vet kan köpas receptfritt på apoteket.

För mer information om Dronspot: https://www.minhundochkatt.se/

Kontakt Bayer:

Merete Rahbek, Nordic Brand Manager, merete.rahbek@bayer.com.

Peter Bjurling, Nordic Head of Sales, peter.bjurling@bayer.com

Bayer är en global koncern med kärnkompetens inom life science-områdena hälsa och näring. Produkterna och tjänsterna syftar till att hjälpa människor och möta utmaningarna med en åldrande och växande befolkning. Bayer har som målsättning att skapa värde genom innovation och tillväxt. Bayer har förbundit sig att följa principerna för hållbar utveckling och att agera som ett socialt och etiskt ansvarstagande företag. Varumärket Bayer står för förtroende, pålitlighet och kvalitet. 2018 hade Bayer cirka 117 000 anställda och en försäljning på 39.6 miljarder euro. Kapitalkostnaderna uppgick till 2,6 miljarder euro och investeringarna i forskning och utveckling till 5,2 miljarder euro. För mer information, besök www.bayer.se.