Lyckat bud om övertagande av Algeta

Leverkusen, 26 februari 2014 – Det är nu klart att Bayer köper det norska läkemedelsbolaget Algeta, ASA. När anbudstiden gick ut den 26 februari 2014 kl 09.00 hade Bayer fått accept från ca 42,731,347 av aktierna, eller ca 97,28% av Algetas samlade aktiekapital. Nivån baseras på preliminära tal och kan således vara öppet för justeringar. Budet representerar en värdering av företaget på 16,2 miljarder NOK (EUR 1.9 miljarder).

Alla myndighetsgodkännanden för slutförandet av det föreslagna förvärvet har erhållits. Transaktionen av aktierna till Bayer och uppgörelsen om dessa kommer att ske de närmaste dagarna, dock inte senare än den 12 mars 2014, i enlighet med betingelserna i anbudsdokumentet från den 20 januari 2014. Därefter är det Bayers önskan att starta en process med tvångsinlösen av de resterande aktierna med mål att stå som ensam ägare av Algeta och därefter ansöka om avlistning av Algetas aktier från Oslo Börs (OSE). Bayer kommer att slutföra detta förvärv under första kvartalet 2014.

" Vi tackar alla Algetas aktieägare som har accepterat vårt bud", säger Bayers VD Dr Marijn Dekkers. ”Vi har redan haft ett framgångsrikt samarbete med Algeta i utvecklingen och kommersialiseringen av cancerläkemedlet Xofigo. Detta förvärv ger oss full kontroll över Xofigo. Vi är övertygade om potentialen i denna medicin och den underliggande teknologin som kan ge patienter innovativa behandlingsmöjligheter.”

Bayer och Algeta har samarbetat sedan 2009 med utveckling och kommersialisering av radium-223 diklorid, som blev godkänt i USA i maj 2013 under produktnamnet Xofigo. EU godkände läkemedlet i november 2013.

”Xofigo kan ge en klinisk relevant fördel för många med kastrationsresistent prostatacancer med spridning till skelettet”, säger Olivier Brandicourt, CEO i Bayer HealthCare. ”Detta förvärv kommer att stärka vår verksamhet inom onkologi och vår ambition att ge patienterna innovativa behandlingsmöjligheter. Vår plan är att arbeta tillsammans med Algetateamet för att kunna utveckla verksamheten till dess fulla potential.”

Xofigo (radium Ra 223 dichloride) är det första cancerläkemedlet som slår specifikt mot skelettmetastaser och som samtidigt har visat förlängd överlevnad för patienten. I genomsnitt förlänger Xofigo överlevnaden med 3,6 månader, jämfört med placebo. Dessutom fördröjer läkemedlet tiden fram till det att så kallade ”skelettrelaterade händelser” inträffar. Det vill säga problem som ofta är svåra och smärtsamma för patienten såsom: behov av palliativ behandling för smärta, benbrott och kotkompressioner, som ofta är invalidiserande.   Xofigo ges som en injektion på sjukhus en gång per månad under fem månader och patienten kan lämna kliniken utan särskilda restriktioner direkt efter behandlingen.

Bayer: Science For A Better Life
Bayer är ett globalt företag med kärnverksamhet inom hälsa, jordbruk och högteknologiska material. Som en global ledare, har vi vårt fokus på forskningsintensiva områden. Bayers produkter och tjänster är utformade för att hjälpa till och förbättra livskvaliteten för människor och djur. Samtidigt siktar Bayer att skapa värde genom innovation, tillväxt och vinst. Bolagets mål är att bidra till en hållbar utveckling och är medvetna om deras sociala och etiska ansvar i detta avseende. Under verksamhetsåret 2012 hade Bayer mer än 110.000 anställda och en omsättning på 337 miljarder norska kronor . Investeringarna var NOK 16 miljarder, samtidigt som utgifterna för forskning och utveckling uppgick till 26 miljarder norska kronor. För mer information, gå till www.bayer.com .

Kontakt:Bayer AG:
Günter Forneck , telefon +49 214 30 5044 6
E-postadress : guenter.forneck @ bayer.com

Christian Hartel , telefon +49 214 30 4768 6
E-postadress : christian.hartel @ bayer.com

Läs mer på www.bayer.com och www.algeta.com .

Forward-Looking Statements

This news release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those described in Bayer's public reports, which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments.

Bayer: Science For A Better Life

Bayer är ett globalt företag med kärnverksamhet inom hälsa, jordbruk och högteknologiska material. Som en global ledare har vi vårt fokus på forskningsintensiva områden. Bayers produkter och tjänster är utformade för att hjälpa till och förbättra livskvaliteten för människor och djur. Samtidigt siktar Bayer att skapa värde genom innovation, tillväxt och god ekonomi. Bolagets mål är att bidra till en hållbar utveckling med socialt och etiskt ansvar. Under verksamhetsåret 2012 hade Bayer mer än 110.000 anställda och en omsättning på 39,7 miljarder Euro. Investeringarna var 1,9 miljarder Euro samtidigt som satsningen på forskning och utveckling uppgick till 3,0 miljarder Euro. För mer information, gå till www.bayer.com.