Preventivmedel är nyckeln till kvinnors jämställdhet

Preventivmedel är nyckeln till kvinnors jämställdhet

Tillgång till preventivmedel är avgörande för kvinnors självbestämmande och möjligheter. Att det utvecklas nya produkter är viktigt för ett globalt jämställdhetsarbete.

Att kvinnor har lika möjligheter till utbildning och arbetsmarknad är avgörande för att uppnå jämställdhet. Tillgång till preventivmedel är ofta en förutsättning för både utbildning och kvalificerat arbete. När kvinnor får möjlighet att planera sina graviditeter och kan välja vägar i livet ökar jämställdheten, liksom kvinnors välbefinnande.

- I Sverige tar vi det för självklart att preventivmedel ska finnas tillgängligt. Så ser det tyvärr inte ut överallt i världen. Utan preventivmedel får många kvinnor aldrig chansen att förverkliga sina livsdrömmar, säger Isis Amer Wåhlin som är gynekolog och medicinsk rådgivare på Bayer.

Genom utveckling av nya och bättre preventivmedel medverkar företagen till ett globalt jämställdhetsarbete.

- Människor har använt djurtarmar och liknande som preventivmedel i flera tusen år. De första moderna preventivmedlen, där befruktningen hindras hos kvinnan, utvecklades för runt 60 år sedan. Forskningen går hela tiden framåt och idag handlar det om att kvinnor ska ha tillgång till enkla och säkra preventivmedel. Det är jämställdhet i praktiken, säger Isis Amer Wåhlin.

Fakta om preventivmedel

225 miljoner kvinnor i världen beräknas sakna tillgång till preventivmedel. Varje dag resulterar det i 150 000 ofrivilliga graviditeter och 44 000 osäkra aborter. (källa: Guttmacher institute)

Med full tillgång till preventivmedel skulle 79 000 kvinnoliv kunna räddas varje år (källa: RFSU).

I Bayers fabrik i Åbo, Finland, produceras den största delen av världens alla spiraler. Totalt har den levererat nära 50 miljoner spiraler till världens kvinnor.

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Claesson, Communication Manager 073-305 87 95 daniel.claesson@bayer.com

Bayer är en global koncern med kärnkompetens inom life science-områdena hälsa och jordbruk. Våra produkter och tjänster syftar till att förbättra livskvaliteten hos såväl människor som djur. Bayer har som målsättning att skapa värde genom innovation, tillväxt och hög intjäningsförmåga. Bayer har förbundit sig att följa principerna för hållbar utveckling och att agera som ett socialt och etiskt ansvarstagande företag. 2016 hade Bayer cirka 115 000 anställdaoch en omsättning på 46,8 miljarder euro. Kapitalkostnaderna uppgick till 2,6 miljarder euro och investeringarna i forskning och utveckling till 4,7 miljarder euro. Dessa siffror inkluderar den verksamhet inom högteknologiska material som börsintroducerades den 6 oktober 2015 som ett självständigt bolag med namnet Covestro. För mer information, besök www.bayer.se.