Nytt pris ska belöna samarbete i hälso- och sjukvården

I en komplicerad värld där vårdkedjor blir allt viktigare och stuprör ett allt större hinder, har sju tunga professionsföreträdare gått samman med Dagens Medicin och systertiteln Kommunal Hälsa för att belöna gott samarbete.

Årets brobyggare i hälso- och sjukvården är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av gott samarbete till nytta för patienten. Tanken är att belöna insatser som främjar samverkan mellan såväl olika yrkesgrupper som huvudmän. Priset understryker vikten av teamarbete mellan alla relevanta hälso- och sjukvårdsprofessioner såväl som patienter och närstående.

Årets brobyggare är ett initiativ från Dagens Medicin tillsammans med Vårdförbundet som huvudpartner och följande sex organisationer som partners:

• Dietisternas Riksförbund
  • Fysioterapeuterna
  • Sveriges Arbetsterapeuter
  • Sveriges Farmaceuter
  • SRAT
  • Svensk Sjuksköterskeförening.

Det åtta grundarna har enats om ett antal kriterier för den som kan bli Årets brobyggare i hälso- och sjukvården. Enskilda personer, team, projekt och hela arbetsplatser kan nomineras och alla sorters hälso- och sjukvård kan komma ifråga – den som drivs i offentlig, privat eller ideell regi.

Vinnaren ska ha utmärkt sig vad gäller interprofessionellt samarbete – hållbart samarbete mellan olika vårdprofessioner, mellan vård och patient/anhöriga samt mellan olika organisationer. Ett annat kriterium gäller personcentrering, det vill säga fokus på att utgå från personen som behöver hjälp, snarare än diagnosen. Utöver det vill juryn också se förmåga till nya initiativ och arbetssätt, liksom effektivt implementerade prioriteringar; att rensa ut gamla metoder som inte längre behövs.

Mer info och nomineringsformulär finns på dagensmedicin.se/vardarenan.

Vinnarna utses av en expertjury och prisutdelning sker på Vårdarenan den 26 mars 2019.

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Dagens Medicin är det enda oberoende nyhetsmediet för svensk hälso- och sjukvård, och har enligt Orvesto Näringslivs senaste mätning 88 000 läsare varje vecka. Dagens Medicin riktar sig till beslutsfattare och legitimerad vårdpersonal i hälso- och sjukvården. På sajten och i digitala nyhetsbrev publiceras nyheter varje vardag.
Genom seminarieavdelningen Dagens Medicin Agenda anordnas ett stort antal mötesplatser varje år.

Christina Kennedy

Chefredaktör och redaktionell chef Dagens Samhälle, Di-gruppen 0702-996040