Dan-Fredrik Asplund, smakexpert på Beans in Cup, provar sig fram

Hur bra smakar kaffet i er kaffemaskin på jobbet?

Vissa anser att man inte riktigt får fram den smak som man är van vid och vill ha, vare sig det är take away kaffe eller från den egna bryggaren hemma, i kaffemaskinen på jobbet. Men faktum är att med dagens moderna maskiner, tillsammans med kunskap från det företag som sköter om den, är den är det mer än väl möjligt att få till en riktigt bra kopp kaffe.

En viktig del är att våga kravställa produkten som kommer ut ur kaffemaskinen, att helt enkelt säga till om man inte tycker det smakar bra. Det är nämligen så att man kan arbeta på otroligt många sätt för att få till den perfekta koppen i en kaffemaskin. Går man den enkla vägen med att ändra på en smak, kan det bara vara att byta kaffesmärke eller sort på blandningen. Men det finns också diverse olika inställningar av varierande parametrar. Man kan exempelvis arbeta med malningsgrad, mängden kaffe man tillsätter mot andelen vatten, vattentemperaturer, extraktionstid (dvs hur länge kaffet och vattnet har kontakt med varandra, vilket påverkar fylligheten) och mycket mer. På Beans in Cup har vi till dessutom kopplat in ett ABS-system (advanced brewing system) i många av våra maskiner, vilket innebär att vi har adderat en speed-funktion. Denna styr bryggens rörelse i detalj, och styr farten på rörelsen vid bryggningen och detta innebär att vi kan laborera ännu mer med smaken på kaffet.

Det finns alltså en mängd olika parametrar att arbeta med för att få fram den perfekt koppen. Allt vårt jobb styrs av feedback från kunden. Våga utmana! Självklart har våra smakexperter sin syn på vad en god kopp kaffe är. Men i sammanhanget är detta mindre viktigt, då vi hellre värdesätter vad vår kund tycker är en god kopp kaffe.

Så kom alltid ihåg att kontakta din kaffeleverantör om du som kund är missnöjd med smaken. Sannolikheten att vi ska få till den perfekta koppen för just dig och ditt företag är stor!