Nationalmuseum är återinvigt!

Nationalmuseum är återinvigt!

Nationalmuseum är Sveriges största konst- och designmuseum. Det är också en statlig myndighet med uppgift att främja konsten. I samlingarna finns måleri, skulptur, miniatyrer, konsthantverk, design, teckningar, grafiska blad och porträttfotografier. Sammanlagt består samlingarna av cirka 700 000 föremål från 1500-talet och fram till i dag.

Bengt Dahlgren AB har haft det prestigefyllda uppdraget att projektera ny ventilation, klimatanläggning, sprinkler och styr- & övervakningssystem. Vi ser även till att energi- & miljömålen uppfylls.

Sedan 2013 har Nationalmuseum varit stängt för den omfattande renoveringen. I den krävande miljö som ett museum är, där allting ska projekteras utifrån perspektivet att bevara konsten, har uppdraget varit ovanligt och utmanande. Den stora uppgiften har varit att skapa ett inomhusklimat där konsten ska må bra. En annan målsättning i projektet är att de tekniska installationerna inte ska synas och för att klara denna utmaning blev lösningen att lägga inblåsningsdon och sprinklerhuvuden i takrosetterna, en unik teknisk lösning för just Nationalmuseum.

Lördag den 13:e oktober återinvigdes Nationalmuseum av Kungen i närvaro av Drottningen, Kronprinsessan och Prins Daniel.

SVT släppte då också en dokumentär om hela renoveringen där Tomas Engdahl från Bengt Dahlgren AB, som varit en av de viktigaste konsulterna för detta uppdrag, är med och bidrar med sin kompetens och erfarenhet.

För att läsa mer om Nationalmuseum, följ länkarna nedan.

Nationalmuseums hemsida – klicka här
Statens Fastighetsverks information om Nationalmuseum – klicka här