Pekka Merinen sjunger bas i Da Capo-kören. 23 februari på Sverigefinnarnas dag uppträder kören på Tuve bibliotek.

Bergsjökör laddar för Sverigefinnarnas dag

I Bergsjön finns Göteborgs enda finskspråkiga kör – Da Capo-kören. Kören, som drivs av Bergsjöns finska förening startades på 1970-talet och håller i gång trots stigande medelålder. ”Jag har varit med sedan kören startade och den är, hur ska jag säga, i stort sett mitt liv”, säger Pekka Merinen som sjunger bas.

Det är söndagseftermiddag i Berghalla sporthall. Medlemmarna i Da Capo-kören droppar in en efter en till dagens repetition inför en kommande konsert på Tuve bibliotek den 23 februari, som arrangeras för att uppmärksamma Sverigefinnarnas dag. På konserten ger de en blandad repertoar av bland annat finska schlagers och tango.

– Men vi sjunger både svenska och finska låtar, och har till och med sjungit på swahili. Musik är musik, säger Pekka.

Han beskriver Da Capo-kören som en stor familj, där alla känner alla. Men det är en åldrande familj – kören har svårt att rekrytera unga som vill sjunga på finska. Men undantag finns. Till exempel Miriam Bryant, som var med i Da Capo-körens barnverksamhet som liten, berättar Pekka. Ett annat undantag är körens ledare Kimmo Tuomaala, som började i Da Capos barnkör när han var elva och har blivit kvar sedan dess.

– Man kan säga att jag växt upp i kören. Jag kom in som ackompanjatör till barnkören och fortsatte som hjälpledare, och sedan blev det naturligt att jag tog över. Annars är återväxten i princip obefintlig – det som har gjort att jag som andragenerationsfinne varit kvar är mitt musikintresse, säger han.

Da Capo-kören är en del av Bergsjöns finska förening, som startade 1973. Då bodde många finländare i Bergsjön – de hade flyttat till Sverige för att jobba. Genom åren har föreningen drivit många olika verksamheter – volleyboll, handarbete och cirkusskola till exempel. Föreningen startade också ett kooperativ som sålde finsk hemtjänst. Riitta Korhonen, som varit engagerad i föreningen i över fyrtio år, som både styrelsemedlem och anställd, berättar:

– Jag och min man gick med i föreningen 1975 – jag spelade boboll och han sjöng i kören. Då var det många som träffade sina partners genom föreningen, och det var mycket språkkurser i svenska.

Men i och med att medlemmarna blivit äldre har antalet aktiviteter minskat.

– I dag är många runt 70 år. Vi har karaoke, och anordnar pensionärsträffar. Som mest var vi 470 medlemmar, men i dag är det runt 100. Det har varit svårt att få de yngre engagera sig, de är väldigt internationella, säger hon.

* Boboll är en finländsk bollsport som liknar amerikansk baseball.

Fakta: Bergsjöns finska förening och Da Capo-kören
 Föreningen startade 1973 och har sedan 1984 lokaler i Berghalla sporthall.
-Da Capo-kören har funnits sedan 1979 och är Göteborgs enda finskspråkiga kör. Kören samarbetar och har gemensamma repetitioner med tre andra finskspråkiga körer från Trollhättan, Borås och Lilla Edet.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Bergsjön 2021 är ett samarbete mellan tio fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka tillwww.bergsjon2021.se. Tänk på att bilder som inte finns upplagda under ”bilder & videor” inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.