Torsdag 25 oktober togs ett första spadtag för 300 nya lägenheter i Bergsjön.

Byggstart av nya bostäder vid Merkuriusgatan

Nu är ett gemensamt första spadtag gjort för de hyreslägenheter och bostadsrätter som ska byggas vid Merkuriusgatan och Tellusgatan i Bergsjön.

Som en del av Göteborgs jubileumssatsning BoStad 2021 kommer runt 300 hyreslägenheter och bostadsrätter plus en ny förskola byggas vid Merkuriusgatan och Tellusgatan. Nu har produktionsstarten officiellt gått. Representanter från bostads- och byggbolag, Trafikkontoret och SDN Östra Göteborg fanns på plats vid första spadtaget i går, 25 oktober.

– Det är väldigt roligt att byggandet är igång. Det finns ett stort behov av nya bostäder i Bergsjön – inte minst bostadsrätter. De här bostäderna kommer ligga jättefint, i närheten av det nya Kulturhuset och samtidigt nära naturen, säger Pernilla Hallberg, verksamhetsledare Bergsjön 2021.

Egnahemsbolaget bygger 60 bostadsrättslägenheter, Brf Bergsjöbyn. Lägenheterna kommer att fördelas mellan flera mindre flerbostadshus. De blir i storlekarna 2–4 rum och kök. Förhoppningen är att de första lägenheterna ska vara klara för inflyttning hösten 2020.

– Vi ser verkligen fram emot att komma igång med försäljningen i Bergsjön! Det finns ett stort behov av bra, prisvärda bostadsrätter i Göteborg och det kommer vi leverera, säger Annika Mayer, marknads- och försäljningschef på Egnahemsbolaget.

Familjebostäder ska bygga drygt 80 hyresrätter i olika storlekar mellan Tellusgatan och ner mot Bergsjövägen. I projektet har Familjebostäder samarbetat med jagvillhabostad.nu eftersom en del av lägenheterna kommer att utvecklas för unga vuxna. År 2020/2021 är Familjebostäders nya hus redo för inflyttning.

HP Boendeutveckling och Ulricehamns Betong bygger 164 bostadsrätter vid Merkuriusgatan. I samband med första spadtaget berättade affärsutvecklaren Håkan Jansson, HP Boendeutveckling, att 70 procent av bostadsrätterna i den första etappen är sålda.

– Av de som köpt kommer cirka en tredjedel från Bergsjön och en tredjedel från resten av Göteborg. Övriga är från andra kommuner i Sverige.

----------------------------------------------------------

Bergsjön 2021 är ett samarbete mellan tio fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilder som inte finns upplagda under ”bilder & videor” inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.