Deltagarna på utbildningen UVUC lär ut arabisk matlagning till sina gäster.

Matlagning över språkbarriärerna

Dofterna sprider sig i lokalen inför dagens matupplevelse bestående av flera arabiska rätter med efterrätt. För matlagningen står deltagare i UVUC*, en utbildning för nyanlända som anordnas av det sociala företaget Tikitut communtity-based tourism, och deras lärare och gäster.

– Ska jag skära grönsakerna på något speciellt sätt eller bara göra som jag brukar?

– Hur många deciliter yoghurt ska det vara?

Att laga mat tillsammans när alla är väldigt olika bra på språket är en utmaning, men med lite sökande efter orden, kroppsspråk och en hel del skratt går det riktigt bra. Inför dagens aktivitet har de nyanlända på utbildningen UVUC bestämt temat, som är arabisk mat, tagit fram recept, körschema och inköpslistor. Tanken är att de genom att planera och genomföra matupplevelsen ska öva på både svenska språket och projektledning.

De nyanlända och dagens gäster, som är föreläsare på utbildningen och partners till Bergsjönbaserade Tikitut, står vid fyra olika stationer och lagar rätterna till dagens måltid. Fort går det – från gästernas ankomst tar det bara trekvart innan maten är klar och äta, och då har det ändå blivit lite försenat. Vid en av matlagningsstationerna står Mtanos från Syrien. Han gick kursen för ungefär ett år sedan och nu fått jobb hos Tikitut som språkstödjare inom UVUC.

– Vi lagar fatoush, en libanesisk sallad med persilja, mynta, tomat och andra grönsaker, säger Mtanos.

Lära mer om svensk kultur

Han tycker att utbildningen är bra eftersom man både får öva sig på att prata svenska i olika situationer och lära sig mer om svensk kultur och traditioner.

Ahmed, som också kommer från Syrien, är en av deltagarna i kursen. Han står och gräddar fataer, arabiska ”pizzor” med olika topping som exempelvis sesamfrö och timjan, ajvar och granatäpple eller vit ost och mynta. Ahmed har bara bott i Sverige i fem månader, och pekar på receptlapparna när de svenska orden inte räcker till för att beskriva maten. Han tycker det är bra att få öva på svenska i ett annat sammanhang än SFI, som han går sedan tre månader.

– Det är bra, vi får prata mycket svenska, säger Ahmed.

Ett mer jämlikt Göteborg

Bakom utbildningen UVUC står det sociala företaget Tikitut, som är baserat i Bergsjön och på olika sätt arbetar för att öka inkluderingen och hållbarheten i samhället genom hållbar turism. Kursen UVUC genomförs i samarbete med Allmänna arvsfonden, Västarvet och Göteborgs universitet. De nyanlända deltagarna får öva på att prata svenska samtidigt som de får lära sig mer om ämnen som projektledning, hållbar turism och natur- och kulturarv.

– Vår värdegrund bygger på jämlikhet och vi vill göra Göteborg till en mer jämlik och hållbar stad, både socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Förutom utbildningen UVUC ordnar vi också andra aktiviteter, som middagsupplevelser för företag, hos oss eller på plats hos dem. Vi anordnar också guidade vandringar i nordöstra Göteborg, säger Ulla Gawlik på Tikitut.

Pernilla Hallberg

Verksamhetsledare 0706-02 02 02