Gör köpet av balklänningen till en dröm!

Gör köpet av balklänningen till en dröm!

Svart paljett utsmyckning elegant mermaid aftonklänning

Alla vet att det kan vara känslosamt att köpa en balklänning. Stress, upphetsning, oro, övervägningar… många övervägningar. När skolan börjar närma sig sitt slut och det är dags att köpa balklänning kan det vara bra att fundera på hur du ska få ut mesta möjliga av din shopping. Det finns vissa saker du kan göra för att processen ska bli både lättare och roligare.

I den här artikeln ska vi gå igenom några av de bästa tipsen för att göra detta. Vi tänker inte ljuga, vissa saker kommer säkert vara irriterande. Vi kommer dock ge dig några bra tips för att minska irritationen och öka nöjet!

Låt oss nu förbättra din shopping med hjälp av följande tips:

Att handla online:

Sluta oroa dig för vanliga klänningar – fundera inte ens på dem. Ha ett öppet sinne och försök hitta något unikt eller klassiskt. Du kan använda några nyckelord för att utöka sökningen, och hitta något alldeles fantastiskt som du kanske inte väntade dig först. Efter att du har sökt på vissa designernamn kan du också söka på generella designerklänningar, som kan vara mer prisvärda.

Handla tidigt:

På så sätt slipper du stressa i sista minuten, och du slipper trängas i butikerna. Du vill ju hinna få ut mesta möjliga av dina val! Dessutom finns det bara ett begränsat antal klänningar, så slösa inte med tiden för då riskerar du att din favorit tar slut!

Fundera inte för mycket på vad som är ”lämpligt”. Om du vill ha något lite mer vågat men är osäker på om det är lämpligt för skolan vet vi vad du kan göra. Till att börja med kan du kontrollera skolans regler, eftersom alla skolor är lika. Du kan sedan ha dessa riktlinjer i åtanke när du handlar. Det viktigaste är att du känner dig bekväm i din balklänning, så att du kan njuta av kvällen. Om du handlar online behöver du börja förbereda dig långt innan den som handlar i en fysisk butik. Fördelen med att handla online är att du enkelt kan hitta en skräddarsydd klänning, medan en fysisk butik oftast bara kan tillhandahålla standardstorlekar. När du har hittat en design du gillar kan du kontakta webbplatsen och fråga om de kan skräddarsy den. I Sverige kan webbplatserna Vogeni.se och Sofiamoore skräddarsy kläder utan extra kostnad. En perfekt storlek och ett fint material är nyckeln till en perfekt bal!

Ha din kroppsform i åtanke:

Du kan hitta en klänning som verkar vara gjort för dig genom att utgå från in kroppsform. Är du äppelformad, päronformad, timglasformad, liten? Det är viktigt att ha din kroppsform i åtanke och att leta klänningar som smickrar den. Detta får dig att se elegant ut på balen.

Fastställ en budget, och gör ditt bästa för att hålla dig till den. Bestäm summa innan du ens börjar googla. Det kommer hjälpa dig att hålla utgifterna under kontroll och inte tömma kontot! Standardstorlekar är alltid billigare än skräddarsydda klänningar, eftersom en skräddarsydd balklänning kan vara 2 – 3 gånger dyrare än en standardstorlek. Allt handlar om dina preferenser.

Om du använder dessa tips för att förbättra din upplevelse när du handlar balklänning vågar vi lova att du kommer tacka oss! Det är inte direkt astrofysik, men det är en god chans att din shopping blir både lättare och roligare.

Fler shoppingtips när du köper en balklänning online

Att välja den perfekta balklänningen kan innebära att du måste läsa ett dussin tidningar och surfa på webben i veckor eller månader. Men, om du redan har valt en klänning på nätet och planerar på att köpa den, så bortser du samtidigt från om klänningen realistiskt passar din kropp. Alltså, finns det några saker du bör tänka på.

Det bästa råd vi kan ge dig är att undvika att köpa från extremt billiga online-butiker där priset är för bra för att vara sant. Om de är mycket prisvärda och kommer med skräddarsydd service, då kan det så klart vara ett bra alterantiv. Men kolla alltid vad tidigare kunder tycker om sidan eller företaget. Det är bäst att se till att du får vad du betalar för, så vi har satt ihop några tips på när shopping för en balklänning på nätet.

Ha koll på retur och om du kan lämna tillbaka klänningen

Vad kommer att hända om klänningen inte passar dig? Eller klänningen du beställer är olik från vad du förväntar dig? Om an en slump dessa saker händer, måste du se till att du köper från en hemsida som låter dig byta eller returnera med minsta möjliga krångel.

Ta dina mått ordentligt

Plocka fram måttband för att korrekt mäta dig själv från topp till tå. Helst är det bättre att be om någon efter hjälp för att se till att dina mätningar är korrekta. Att gissa din storlek är ett slöseri med tid om du har beställt något som passar perfekt.

Glöm inte att kolla efter balskor

Om du har beslutat hur länge du vill ha din klänning, glöm inte att tänka på vilka skor du ska köpa. Platta skor är perfekta om du är klädd i en lång klänning medan klackar är perfekt för korta klänningar.

Att vara flexibel när du väljer en klänning

Tänk på att den faktiska klänning och dess färg kan variera. Detta är på grund av det faktum att inte varje datorskärm visar exakt hur skuggan av din klänning ser ut. Dessutom, även om det är viktigt att vara förberedd för din klänning, om det har en lite annan nyans än vad du har förväntat dig, kan du behöva överväga att skicka tillbaka den.

Nackdelar med att köpa balklänningar på nätet

Tyvärr finns det en hel del falska varor på internet, så det är viktigt att du är noggrann när du köper din balklänning på nätet. Kom ihåg att köpa från en återförsäljare på nätet som har säkra betalningsalternativ och aldrig betala med postförskott.

Du kommer snart märka att det finns en mängd olika nätbutiker där ute som erbjuder balklänningar. Ta del av denna guide för att se till att du får ut det mesta av dina pengar när du köper din drömklänning på nätet.

När är bästa tiden att köpa din balklänning?

Utbudet av balklänningar börjar anlända i oktober, med den stora majoriteten av det som finns butik, säljer slut snabbt i början av januari. Många människor blir chockade när de besöker butiker i mars och får veta att en viss modell redan sålts ut, och flera är planerade att komma in. När du är säker på att du kommer att gå på balen, desto tidigare du börjar din sökning och gör ditt beslut, desto bättre!

Om du vill köpa tidigt, men självaste betalningen är ett problem, be om att få låna eller kolla med familj/vänner. Många butiker erbjuder räntefri kredit för att säkra din drömklänning tidigt, men att betala för det senare, kan vara en bra strategi.

Kanske viktigast av allt, ett tidigt val innebär att du inte längre är distraherad av frågan om vad du kommer att bära under din bal. Detta lämnar dig fri att koncentrera dina ansträngningar på dina studier och tentor!

Se ut, och känn dig som ditt bästa.

Det är en bra idé att utgå från att se ut som ditt bästa, när du shoppar efter din klänning. Även om du till viss del kommer att behöva föreställa dig andra delar, som med hår etc, kommer det att hjälpa om du att känna dig som ditt bästa.

Balen är en glamorös tillställning, och om du ser ut som du precis kommit ur sängen, kan det hindra din beslutsprocess. På samma sätt, om du känner dig krasslig, eller inte känner dig som ditt bästa för någon anledning, då kan det vara bäst att sätta igång din shopping-resa till en annan dag.

De flesta butiker kommer att ha skor för dig att prova med din klänning, men om du har ett visst par du vill bära med din klänning, se till att ha dem med dig.