Med Magda, Ben UFO och Helena Hauff är nu Into the Valleys lineup fullständig

Med solsken och något varmare vindar känns det som att sommaren är runt hörnet. Och sommar för Segrén Hedlund betyder bl.a. en helt ny festival i Into the Valley. Nu är hela lineupen fullständig. De två sista att läggas till i den imponerande artistskaran är:

Magda - amerikanskans början på Detroits underground scen som tonåring var en start på en livslång kärleksaffär. Redan 1998 anslöt hon sig till skivbolaget Minus och började turnera med Richie Hawtins. Det var där hennes distinktiva och oförutsägbara sound började utvecklas. Det enda konsekventa i hennes musik är just överraskningarna. Hon säger själv att hon influerats av ett liv spenderat i väldigt olika miljöer som har påverkat hennes sätt att förenas med musiken. Idag är Magda inte hemma ofta. Är hon inte ute på spelningar världen över, fokuserar hon på det återupplivade skivbolaget Items & Things som hon själv menar är en plattform för att lansera musik som hon själv älskar. Där finns inga regler.

Ben UFO - Som en av grundare bakom Hessle Audio, har engelsmannen Ben UFO, tillsammans med Pearson Sound och Pangaea, varit ansvarig för några av de mest varierande och banbrytande släppen de senaste åren. Han har konstant varit mottaglig för nya influenser och utforskar alltid nya och gamla ljud inom house och garage, dubstep och grime, för att ta med historien in i framtiden. Hans engagemang för dansmusiken har lett till att han har en häpnadsväckande samling skivor och därmed är en av de ledande figurerna att stödja nya, lovande producenter.

Helena Hauff - Ursprungligen från Hamburg, har DJ:n och producenten Helena Hauff, de senaste åren skapat sig ett namn långt ifrån hennes födelsestad. Hon har en förmåga att enkelt låta sig inspireras av olika genrer på ett nästan fanatiskt sätt. Detta fanatiska sätt kan även skådas i hennes jobb som producent, genom intensiteten i hennes musik.

Sammanlagt 60 artister kommer spela under festivalhelgen. Själva festivalområdet öppnar fredagen den 31 juli, men redan på torsdagen den 30 juli anordnas en förfest på campingområdet med några av de största svenska skivbolagen.

• ben ufo
  • helena hauff