Affärsutvecklingsprogram ska få fart på nya idéer i Härnösand.

I slutet på maj startar Åkroken Business Incubator upp en ny omgång av det
populära affärsutvecklingsprogrammet Business Start. Denna gång på Technichus i Härnösand. – Technichus har ett regionalt uppdrag att utveckla entreprenörskap och vi ser Business Start som ett värdefullt verktyg i det arbetet, säger Lina Dahlbom, verksamhetschef på Technichus.

Business Start är ett affärsutvecklingsprogram som är kostnadsfritt och öppet för alla som vill slipa på sin affärsidé, oavsett om man är privatperson eller företagare. Business Start är inte en starta eget-kurs eftersom programmet inte fokuserar på företagsinformation. Istället handlar programmet om att utveckla affärsmodeller, hitta nya vägar till marknaden och hjälpa entreprenörerna att skapa ett vinnande team. Föreläsningarna varvas med eget arbete och workshops. Programmet avslutas med säljpitch och diplomering. Business Start är ett samarbete mellan Åkroken Business Incubator, Almi Företagspartner och MIUN Innovation. Träffarna som hålls på Technichus i Härnösand startar den 25 maj och avslutas den 19 juni.

Affärsrådgivare ger insikter om företagande
Under våren har Business Start hållits i både Sundsvall och Örnsköldsvik med gott utfall.
– Programmet gav mig möjlighet att verkligen grotta ner mig i essensen av min affärsidé. Affärsrådgivarna som ledde kursen gjorde föreläsningarna spännande och levande. Deras  erfarenheter och feedback gav mig många insikter, säger Maria Wiik, entreprenör från Sundsvall som gick Business Start tidigare i våras.

Ett samarbete som kan skapa mervärde
Satsningen på entreprenörskap som nu görs i Härnösand kan bli början på ett längre samarbete över kommungränserna.
– Den här typen av innovationsrådgivning passar extra bra i en inspirerande science center-miljö som Technichus. Förhoppningen är att detta blir startskottet på ett långt och givande samarbete mellan oss och inkubatorn. Tillsammans kan vi skapa mervärde för regionen, säger Sigge Jungell, vd på Technichus i Härnösand.

För mer information kontakta:
Johan Larsson, affärsutvecklare Åkroken Business Incubator, 070-617 00 24