Matts Nyman och Mona Sundin från BizMaker.

Jämställdhetsevent skapar engagemang nationellt

Alla människor ges inte samma förutsättningar i näringslivet. Det är bakgrunden till BizMaker satsning - en digital eventserie i tre delar med fokus på jämställt entreprenörskap, jämställd finansiering och inkluderande innovation. Med deltagare från Boden i norr till Malmö i söder är det tydligt att temat intresserar och engagerar många.

Det finns normer och stereotypa bilder av hur framgångsrika företag ser ut. De innefattar ofta homogena team som tagit fram smarta tech-lösningar och som attraherat tunga investerare.

– Det finns de som passar in i mallen och lyckas. Men eftersom både erfarenhet och forskning visar att företag som genomsyras av jämställdhet och mångfald är mer framgångsrika så är det vårt ansvar att uppmuntra den inriktning av företagande, säger Mona Sundin, utvecklingsstrateg, BizMaker.

Eventserien innehåller föreläsningar, samtal och diskussioner om jämställt entreprenörskap, jämställd finansiering och inkluderande innovation.

Intresset för eventserien är stort och skapar engagemang nationellt.

– Det är viktiga frågor som allt fler tar på allvar. Vi har inte alla svar men tar gärna på oss en ledande roll i sammanhanget. BizMaker har jämställdhet och mångfald högt på agendan, säger Matts Nyman, vd, BizMaker och fortsätter:

– Vi ser att framtidens hållbara tillväxt avgörs av hur väl vi lyckas inkludera alla som har potential att driva företag. Bilden av den traditionella entreprenören behöver breddas.

Den västernorrländska innovationsaktören BizMaker är en mångfaldscertifierad verksamhet, vilket bland annat innebär att bemötandet av idéägare ska vara detsamma oavsett vem personen är.

– Det kan tyckas vara självklart, men det är exempelvis inte ovanligt att kvinnor och män får bemöta olika typer av frågor från rådgivare eller investerare. Det är också ett ämne som kommer att diskuteras under eventen, säger Mona Sundin.

Eventet görs i samarbete med The Yes Way - ett initiativ som verkar för ett jämställt och inkluderande innovationsfrämjande. Sedan 2018 har de två organisationerna samarbetat med målsättningen att öka andelen framgångsrika entreprenörer som är kvinnor.

– Vi behöver utveckla och förnya vårt innovations- och företagsfrämjande så att det passar och verkar för fler. Det handlar om att utveckla bättre stöd, nätverk och erbjudanden till entreprenörer och idébärares behov istället för tvärtom, säger Sara Mpumwire, programledare, The Yes Way.

– Branschen är väldigt likriktad och homogen. Vi behöver förstå att den kontext vi verkar i diskriminerar och exkluderar många perspektiv och idéer. Därför behöver vi utforska nya vägar, lära av varandra och goda exempel utifrån. Det är allas ansvar och tillsammans kan vi bli bättre, fortsätter Melina Bergström, programledare, The Yes Way.

Moderator under de tre eventen är jämställdhetskonsulten Johanna Lundin och bland föreläsarna och deltagarna märks techentreprenören Siduri Poli, riskkapitalisten Nora Bavey och innovationsforskaren Malin Lindberg. Eventet innehåller också flera möjligheter att interagera för den digitala publiken.

Program till de tre dagarna med länk till anmälan:
Jämställt entreprenörskap, 28 september
Jämställd finansiering, 29 september
Inkluderande innovation, 1 oktober

Mona Sundin, Utvecklingsstrateg
mona.sundin@bizmaker.se, 072 202 07 76

Matts Nyman, vd
matts.nyman@bizmaker.se, 070 604 00 52

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.