Mona Sundin, Petra Kreij och Ewa Sandeheim i gemensam satsning för jämställda styrelser.

Jämställda styrelser fyller kompetensglapp

Jämställdhet och mångfald är två nyckelfaktorer för att få fler perspektiv, goda idéer och hållbara affärer. Trots det sitter endast 19 procent kvinnor i Sveriges bolagsstyrelser. I Västernorrlands bolagsstyrelser är det 20 procent och ingen ökning i sikte. Nu genomför BizMaker en gemensam satsning med föreningen Styrelsekompetens för att skapa jämställda styrelser över hela landet.

Nya som traditionella branscher vittnar om likvärdiga utmaningar; ej jämställda och homogena styrelser och bolagsledningar som bidrar till förlorade perspektiv och minskade marknadsandelar.

Trots det råder inget tvivel om att det finns kompetenta personer som är intresserade av nya styrelseuppdrag. Det visade sig tydligt när BizMaker i samarbete med föreningen Styrelsekompetens anordnade en aktivitet för att matcha kandidater som var intresserade av spännande styrelseuppdrag, med företag och organisationer som letade kompetens till sin styrelse.

- Med över 70 anmälda deltagare från flera delar av landet är det tydligt att det finns ett behov av den här typen av matchmaking, säger Ewa Sandeheim, eventansvarig på BizMaker.

Aktiviteten är en del i en större satsning som BizMaker gör för att skapa ett mer jämställt näringsliv.

- Genom att presentera kandidater och kompetens som annars inte hade nått företagen kan vi bidra till ökad mångfald och jämställdhet bland bolagsstyrelser, säger Mona Sundin, utvecklingsstrateg på BizMaker.

Flera av de deltagande företagen har gått vidare och för diskussion med utvalda kandidater. Victor Molén, vd på startupbolaget Indivd representerade ett av de företag som sökte styrelsekompetens.

- För en startup kan rätt ledamot vara avgörande för bolagets utveckling. Därför är det viktigt att man hittar någon som fungerar med resten av teamet och som kan bidra med nya perspektiv och erfarenheter.

Föreningen Styrelsekompetens är ett initiativ startat för att göra Västernorrland mer konkurrenskraftigt då jämställda styrelser i bolag ger ett bättre ekonomiskt resultat och minskar risken för konkurs. Idag består nätverket av 650 personer där majoriteten är kvinnor.

- Vi vill att jämställda styrelser ska vara en självklarhet, därför är vi givetvis mycket nöjda med resultatet av aktiviteten och ser fram emot ett fortsatt samarbete, säger Petra Kreij, initiativtagare till föreningen Styrelsekompetens.

Ewa Sandeheim
Eventansvarig, BizMaker