NY SPORTINNOVATION: Överläkaren Fredrik Lundh är också entreprenör och har tagit fram höftskydd i form av en byxa. Skidåkaren Anders Svanebo har hjälpt till med utvecklingsarbetet.

Läkaren tog hjälp av världsmästaren och utvecklade nytt skydd

Överläkaren Fredrik Lundh och världsmästaren i rullskidåkning Anders Svanebo har gemensamt tagit fram ett nytt höftskydd. – En mycket intressant produkt. Är man trygg när man åker så är risken att man skadar sig mycket mindre, säger den erfarne skidåkaren.

Fredrik Lundh har i sitt arbete som ortopedöverläkare i Västernorrland och Jämtland sett hur vanligt det är med höftskador efter fall. Många skulle kunnat undvika skador om de haft ett dämpande skydd, tänkte Fredrik Lundh och utvecklade i sitt företag en byxa som absorberar hårda stötar.

Byxan har fram tills nu marknadsförts som ett skydd främst för äldre som är en riskgrupp när det gäller fallskador. Men när Fredrik Lundh kom i kontakt med rullskidtillverkaren Elpex i Piteå, öppnade sig en ny marknad.

– Vi insåg snabbt när vi jämförde våra erfarenheter hur användbar en skyddsbyxa skulle vara för rullskidåkare. Många åkare skadar sig vid fall i hög fart på hårda underlag, säger Fredrik Lundh.

Och vips hade Fredrik Lundh fått kontakt med Anders Svanebo, tidigare vinnare av totala världscupen på rullskidor och boende i Sundsvall. Skidåkaren fick frågan om han ville vara med och samarbeta kring utvecklingen och marknadsföringen av den nya byxan som fått namnet X-Hip.

– Jag blev intresserad direkt eftersom jag ser potentialen. Jag har själv gjort mig illa i höften en gång när jag körde över den hala vita vägmarkeringen och helt tappade kontrollen. För yngre åkare och ovana motionärer kan ett höftskydd både skydda och ge en känsla av säkerhet. Är man trygg när man åker så är risken att man skadar sig mycket mindre, säger Anders Svanebo.

Fredrik Lundh och Anders Svanebo blev snabbt ett dream-team inom området. Idrottsmannen har kompletterat läkarvetenskapen med insikt i vad som krävs av ett skydd för att det ska upplevas enkelt och smidigt vid träning och tävling.

– Vi har testat mycket och gjort ergonomiska justeringar. Nu har vi ett riktigt bra skydd som kommer att säljas via Elpex. De har ett brett stabilt nätverk och delar vår syn på skyddsutrustning och vill stötta glädjen i att idrotta. Gruppen rullskidåkare växer och när motionärer ger sig ut längs vägarna är skydd extra viktigt, säger Fredrik Lundh.

Elpex levererar rullskidor till det svenska skidlandslaget och har kunder främst i de skandinaviska länderna och i Ryssland.

Anders Svanebo som själv är meriterad landslagsåkare även på “vanliga längdskidor” tror att X-Hip självklart också kommer att vara ett bra skydd även i isiga vinterspår där ett fall kan skada höfterna.

Kontakt:
Fredrik Lundh, Doctorlundh, 073-834 17 80

Åkroken Business Incubator är en regional företagsinkubator i Västernorrland. Här bidrar vi till näringsliv och nya innovationer genom att stötta drivna entreprenörer på resan från idé till marknad. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

Åkroken Business Incubator driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Länsstyrelsen Västernorrland.