Chanette Sjödin, Habib Effati, Anneli von Wachenfledt, Marzena Nordin och Fáten Nilsson ska överbrygga kompetensgapet. Saknas på bilden gör Joseph Daibess.

Matchmaking ska lösa kompetensbristen

Länets företag har svårt att hitta rätt kompetens. Samtidigt går välutbildade och erfarna utrikesfödda utan jobb. Nu ska ett nytt projekt fixa matchningen.

På den ena sidan står företag som har svårt att hitta kompetent personal. På den andra väntar kvalificerade utrikesfödda att få visa vad de går för.

För att överbrygga gapet har Länsstyrelsen nyligen startat projektet Integration och tillväxt Västernorrland. Tre rådgivare arbetar med att matcha ihop arbetsgivare och arbetssökande. De kartlägger behov och kompetens och stöttar arbetsgivare att ta in praktikanter och personal som de annars kanske inte hade vågat anställa.

– Det handlar mycket om att förändra attityder, säger projektledaren Anneli von Wachenfeldt.

Genom ett samarbete med BizMaker och Almi Företagspartner Mitt finns ytterligare två rådgivare som stimulerar entreprenörskap bland utrikesfödda.

– Vi letar upp personer som vill starta eget eller utveckla innovativa idéer, säger Habib Effati från BizMaker.

För att sänka trösklarna för företagande arrangerar BizMaker även öppen affärsrådgivning på persiska och dari. Under fyra tillfällen lär sig deltagarna mer om svensk företagskultur och får inspiration och verktyg för att utveckla sina affärsidéer.

– Vi vill ta tillvara den stora potential som utrikesfödda entreprenörer har. Vår ambition är att kraftigt öka företagandet inom denna grupp, säger Helene Ivares, kommunikationschef på BizMaker.

Om projektet
Integration och tillväxt i Västernorrland är ett projekt som syftar till att skapa tillväxt i länets näringsliv genom att ta tillvara på den kompetens som finns bland utrikesfödda. Projektet pågår 2017-2020 och finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Arbetsförmedlingen, Landstinget Västernorrland samt länets sju kommuner. Länsstyrelsen Västernorrland är projektägare och samverkanspartners är BizMaker, Almi Företagspartner Mitt, Handelskammaren Mitt, Företagarna Västernorrland och Migrationsverket.

Kontakt:
Anneli von Wachenfeldt, Projektledare
anneli.von.wachenfeldt@lansstyrelsen.se
0611-349361, 0761308063

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.