Miljoninvestering i Utvecklingsporten möjliggör fortsatt tillväxt

Miljoninvestering i Utvecklingsporten möjliggör fortsatt tillväxt

Utvecklingsporten i Sundsvall har fått nya delägare. Bakom investeringen i bolaget står Såddgruppen, Mittkapital, SamInvest och en privat investerare. Pengarna ska användas för att ta bolaget ut på en större marknad.

- Nu vågar vi satsa. Tack vare investeringen kan vi resa ut i landet och möta fler kunder och samtidigt anställa fler personer, säger Gudrun Brännberg, vd för Utvecklingsporten.

Utvecklingsporten erbjuder webbaserad studiehandledning på modersmål. Tjänsten är egenutvecklad och intresset från landets kommuner är stort.  Nyligen skrev bolaget ett ramavtal med Sundsvalls kommun och diskussioner förs med flera intresserade kunder.

- Vi ser Utvecklingsporten som en av regionens mest spännande nystarter, där samhällsentreprenörskap och tillväxtpotential verkligen går hand i hand. Gudrun Brännbergs stora erfarenhet från skolutvecklingsfrågor borgar också för framgång, säger Peter Ekdahl, vd Såddgruppen Mittsverige.

Utvecklingsporten har det senaste året vuxit med tre heltidsanställda och 40-tal studiehandledare har knutits till bolaget.

- Målet är fortsatt tillväxt. Om fem år ska Utvecklingsporten omsätta 100 miljoner kr. Det viktigaste av allt är dock utan tvekan den nytta vi kan göra för alla elever runtom i Sverige, säger Gudrun Brännberg.

Alla skolelever har rätt till studiehandledning på modersmål i Sverige. Flertalet kommuner har dock svårt att lösa frågan på egen hand. Genom att via webben koppla ihop elever med kompetenta studiehandledare, som sammantaget behärskar världens alla språk, löser Utvecklingsporten problemet på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Eleverna får det stöd de har rätt till och kan tillgodogöra sig undervisningen bättre, vilket minskar risken för framtida utanförskap.

Utvecklingsporten är ett bolag i Åkroken Business Incubator. Genom inkubatorn har bolaget fått omfattande rådgivning, säljstöd och tillgång till det nätverk av finansiärer som möjliggjort aktuell investering.

För mer information kontakta:

Gudrun Brännberg, vd Utvecklingsporten, 070-532 32 10
Peter Ekdahl, vd Såddgruppen, 070-515 14 43

Såddgruppen Mittsverige är ett privatägt riskkapitalbolag i Mittsverigeregionen. Målgruppen är nystartade företag med innovativa affärsidéer, tjänster och produkter. Investeringarna sker i tidiga utvecklingsskeden, där företaget är i behov av såväl kapital som kompetenstillförsel. Såddgruppen ägs av ett tiotal entreprenörer tillsammans med Åkroken Science Park.

Mittkapital är ett investmentbolag för investeringar i små och medelstora företag i Jämtlands och Västernorrlands län. Kapitalet uppgår till 200 miljoner kronor och investeras i hållbar tillväxt. Mittkapital är ett dotterbolag till statliga Innlandsinnovation och uppdraget är att på affärsmässiga grunder investera ägarkapital och därmed på sikt stärka företagandet i regionen.

SamInvest förvaltar ett antal fonder för riskkapitalinvesteringar i företag i Jämtland och Västernorrland. Investeringarna görs alltid tillsammans med en privat part, exempelvis riskkapitalbolag, företag eller enskilda investerare. Finansiärer till fonderna är Länsstyrelserna i Jämtland och Västernorrland, ALMI Företagspartner AB samt EU. SamInvest ägs av ALMI Företagspartner Mitt AB.