Sveriges urväxta fotbollsdojor till Moçambique

Sveriges urväxta fotbollsdojor till Moçambique

4 000 flickor som spelar fotboll i Moçambique ska få något de saknar. Fotbollsskor!

- Nu har företag, fotbollsklubbar, spelare och familjer i Sverige chans att hjälpa oss med insamling av begagnade skor, säger Tobias Ohlsson-Hansen.

Det nystartade företaget Football Hero ska göra projektet möjligt och visar upp ett lysande exempel på socialt entreprenörskap.

Tobias Ohlsson Hansen och Rickard Fritjofsson läste en artikel om hur tufft det är för unga fotbollsspelare i Ghana. Situationen är densamma i många av Afrikas länder, där fotbollsskor är en lyxvara.

- De spelar fotboll ändå, men de förstör sina fötter och gör sig illa. Självklart blir det svårt att till exempel lära sig skjuta ordentligt. När vi insåg att vi i vår del av världen ofta kastar bort avlagda skor så bestämde vi oss för att göra nytta, säger Tobias Ohlsson-Hansen.

De båda vännerna som älskar sport bildade företaget Football Hero. På kort tid har de fått med drygt 70 föreningar över hela landet som samarbetar med Football Hero och hjälper till att samla in begagnade skor från sina medlemmar.

- Vårt mål är att vi hösten 2013 ska åka ner med ett lass skor till Moçambique. Där samarbetar vi med Futebol dá força, som är startat av en svensk tjej. Det är ett utbildnings- och mentorsprogram för tränare som tillsammans har fått igång 4 000 flickor i fotbollsspel. De ska få skor är det meningen. Och vi tror att många dojor i sändningen kommer att vara från barn och ungdomar i Sundsvall, säger Tobias Ohlsson-Hansen.

- Vi arbetar med att stärka tjejers självförtroende och främja deras rättigheter i Mocambique. Fotboll är ett perfekt verktyg för detta och med skor på fötterna blir förutsättningarna såklart bättre. Vi är mycket glada över samarbetet med Football Hero och välkomnar verkligen svenskt stöd i det här arbetet, säger Cecilia Andrén Nyström som grundat Futebol dá força Sverige och Moçambique.

Football Hero erbjuder företag att bli partners i verksamheten. Det finns flera sätt att ekonomiskt stötta arbetet.

- Företagen kan tillsammans med unga sporttjejer och killar göra skillnad genom att stötta unga i Afrikas länder. Företagen får vara delaktiga i en positiv verksamhet som gör nytta globalt, säger Tobias Ohlsson-Hansen.

På sikt vill företaget också agera talangscout för europeiska klubbar i Afrika, agent för afrikanska spelare, hjälpa fotbollsklubbar att växa och bygga fotbollsakademier.

Och vad tjänar Football Hero på detta?

- Hittills har vi inte tjänat något. Men vi drivs av en tro på att socialt entreprenörskap är en framtida företagsidé som leder till ett mer hållbart samhälle. Det är en dröm att kunna driva ett företag som gör nytta för många i världen, säger Tobias Ohlsson-Hansen.

Football Hero får stöd i sitt företagande av Åkroken Business Incubator

För bildmaterial, fler kommentarer eller annan information, välkommen att kontakta Tobias Ohlsson-Hansen, Football Hero, 070-221 75 59.