Gå direkt till innehåll
Återinvigning av omtalade Stora Hotellet i Umeå: Det anrika stadshotellet återuppstår i fornstor glans

Pressmeddelande -

Efter att ha varit stängt för en omfattande renovering i över två år återinvigs Stora Hotellet den första helgen i mars 2014. Konceptet tar fasta på hotellets ursprung som sjömanshus, och bjuder sina gäster på en spännande resa mellan då och nu, i landet mellan verklighet och fantasi.

Stora Hotellets renovering betraktas som ett av landets mest spektakulära hotellprojekt på senare år. I och med restaureringen, som har genomförts under ledning av den prisbelönta design- och arkitektbyrån Stylt Trampoli, har man tagit fasta på hotellets ursprung som stadens sjömanshus. Den unikt framtagna inredningen speglar den spännande historien med både värme och glimten i ögat.

Kulturhuvudstaden Umeå

Stora Hotellet, som är nästan 120 år gammalt, ligger i en av de första fastigheterna som byggdes efter Umeås stadsbrand 1888. Under 2014, då Umeå är Europas kulturhuvudstad, kommer Stora Hotellet att bli ett besöksmål i sig. Tack vare placeringen, som en del av Umeås nya kulturarena Väven, blir hotellet också tillgängligt för allmänheten på ett unikt sätt. I anslutning till Stora Hotellet finns en inomhuspiazza med uteservering för den intilliggande restaurangen Gotthards krog och Kulturbageriet, som ligger i Stora Hotellets gamla stallbyggnad.

Ny restaurang öppnar

Hotellets restaurang Gotthards krog har fått namnet efter Stora Hotellets första innehavare och källarmästare Gotthard Zetterberg. Självklart ska krogen serva hotellets gäster på bästa tänkbara sätt men ambitionerna, matupplevelserna och atmosfären ska göra Gotthards krog till ett nytt nöjesnav i Umeå som stad.

Privatägt

Stora Hotellet är privatägt och ingår i Worldhotels som är en världsomfattande kedja med några av världens mest unika fristående hotell. Ägare till Stora Hotellet är Fort Knox Förvaring AB som även är huvudägare i det lokala fastighetsbolaget Balticgruppen. Fort Knox äger också det intilliggande hotellet U&Me med 162 rum som öppnar senare under 2014.

Korta fakta om Stora Hotellet

– Öppnar i början av mars 2014

– 82 rum – från sjömanskoj till svit

– Gotthards krog med ca 170 platser, bar och uteservering året om

– På det nybyggda inomhustorget finns Kulturbageriet och delikatessbutiken Duå samt förstås access in i Stadsbiblioteket och övriga Väven som invigs i etapper under 2014

– Bibliotek och konferens

– 10 min från Umeå Airport och 5 min från Umeå Centralstation

– Prisbelönta koncept-, arkitekt- och identitetsbyrån Stylt Trampoli har tagit fram konceptet

Är du intresserad av att besöka Stora hotellet? Eller veta mer? Vänligen kontakta:

Anna Gemrud Mörner, hotelldirektör

Tel: +(46)70 547 01 80

anna.gemrud@storahotelletumea.se

www.storahotelletumea.se

Pressbilder finns i vårt pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/stora-hotellet

Presskontakt: Petra Samuelsson, 0733-67 66 89, petra@wenderfalck.com

Om Fort Knox Förvaring AB

Stora Hotellet i Umeå ägs av Fort Knox Förvaring AB som är en koncern som utöver hotell- och restaurangverksamheten i Blå Huset Hotell Umeå AB även arbetar med affärsutveckling och kapitalförvaltning i Umeå. Fort Knox är även huvudägare i lokala fastighetsbolaget Balticgruppen. Totalt arbetar ca 200 personer inom koncernen, som omsatte närmare 1 miljard kronor år 2012. Fort Knox är även starkt engagerade i stadens kultur- och idrottsliv, utbildningsväsende och inom forskningen.

Sara Johansson

Presskontakt VD Blå Huset +46 90-690 48 18

Blå Huset

Blå Huset är en oberoende, familjeägd upplevelsekoncern inom verksamhetsområdena hotell, restaurang- och konferens med basen i Umeå. Blå Huset står för starka, kvalitativa och unika upplevelser och har bland annat världens bästa nya Boutique hotel och en av världens coolaste restauranger i portföljen.