Blomsterfonden passerade 50 000-strecket för antalet medlemmar i olika åldrar under året som gick.

Blomsterfondens årskrönika 2018

Allt detta har våra medlemmar bidragit till under året

Tack vare alla gåvor till våra insamlingar under året har Blomsterfonden kunnat jobba ännu mer intensivt för att minska ensamheten och skapa meningsfulla aktiviteter för äldre.

Värdinnan som kom på besök

Utfärder till hav och natur

För tredje året i rad anordnades ÄldreKollo med hjälp av insamlade medel. Två grupper fick uppleva härlig natur, bad och frisk luft tillsammans med andra boende i Blomsterfonden. Promenader, boule och sång- och dansfest var några av aktiviteterna vid Gålö havsbad. Den andra omgången fick även gå på kräftskiva!

Råd och stöd i äldrefrågor med hjälp av vår stödlinje ÄldreSupport

Många äldre och deras anhöriga är inte rustade för äldrelivets alla utmaningar.
Tack vare våra fantastiska givare har vi under året också kunnat finnas där för att ge stöd och goda råd i äldrefrågor till dem som verkligen behövt det.

Behöver du stöd och råd i hemmet eller nytt tryggt boende?

Vi ger dig vägledning och stöd. Läs mer här

Fler seniorlägenheter och bättre samlingslokaler

Nya lokaler för populära ÄldrePower på Liseberg

Under året växte vi ur vår träningslokal i Liseberg och i november kunde nya större lokaler invigas. ÄldrePower är ett speciellt anpassat träningskoncept för äldre som förbättrar rörligheten och höjer livskvaliteten. Resultat: Fler friskare och gladare äldre. Läs mer om ÄldrePower här

Fler seniorlägenheter

Efter flytten av huvudkontoret till Ringvägen kunde vi bygga 8 nya unika lägenheter i Q-märkta Villa Svalnäs. I början av 2018 fick de sista lägenheterna sina nya hyresgäster. Läs mer här

Vi träffades ofta och delade kunskap och erfarenheter

Juridiska seminarier 2018

Under förra året höll Ida Danielsson från Blomsterfondens samarbetspartner Beckmans juridik rekordmånga seminarier om framtidsfullmakter och testamentes-skrivning.
Resultat: Mer kunskap bland medlemmar om viktiga juridiska frågor.

Alzheimer Café firade 10-årsjubileum

Våra månatliga Alzheimer Caféer har under året gästats av 517 medlemmar med anhöriga och vänner som fått ta del av nya forskningsrön, musikalisk underhållning och fått möjlighet att dela erfarenheter med andra i liknande situation.

Under våra 10 år av verksamhet tillsammans med våra samarbetsorganisationer har Alzheimer Café blivit en växande mötesplats med ett stödjande nätverk och möjlighet till mer kunskap om demenssjukdomar.

Alzheimer Café är ett samarbete mellan Röda Korset Djursholmskretsen, Blomsterfonden och Alzheimerfonden.

Toppresultat för äldreomsorg och hemtjänst

Mycket höga betyg i Socialstyrelsens brukarenkät

Blomsterfonden fick genomgående mycket höga betyg när Socialstyrelsen granskade hemtjänst och äldreboende i 2018 års stora brukarenkät.
- Det beror på att vi har precis så lysande personal som siffrorna antyder. Duktiga och engagerade människor söker sig till Blomsterfonden, säger vård- och omsorgschef Christel Haglund.

Fler medlemmar än någonsin på föreningsstämman

Föreningsstämman 2018

Förra årets föreningsstämma hölls den 30 maj på biograf Rigoletto. Det var en synnerligen välbesökt föreningsstämma i en positiv anda med över 500 engagerade deltagare som vittnade om en allt starkare förening. Mer om stämman finns här

Om lösningar för framtidens äldre i Almedalen

På plats i Almedalen 2018

Blomsterfonden åkte till Almedalen med viktiga frågor för äldre i bagaget. Vi diskuterade lösningar för framtidens äldre med hälsobefrämjande boendemiljöer och trygghetskedjan med politiker och andra samhällsaktörer. Läs mer här

Årets basarer, högtider och andra sammankomster

Fler bilder och filmer hittar du på vår hemsida här

Julstämning med Janne Schaffer och vänner

Över 150 medlemmar var med på plats i Gustav Adolfs kyrka den 15 december och fick uppleva "Julstämning" med Janne Schaffer och Lasse Åberg samt härlig kör och duktiga musiker. En perfekt avslutning på året 2018.
Här har vi samlat ihop ett urval av bilder från året som gick.

Fler bilder hittar du på Blomsterfondens sida på Facebook här

Tack för ett händelserikt och fint år!