Får man äntligen upp priset på utsläppsrätter?

I dag godkände EU parlamentet (ENVI) sitt förslag kring EU ETS 2021- (fas 4). Det innebär en kraftig minskning av överskottet i handelssystemet. Bodecker Partners analyschef, Mia Bodin, har summerat de viktigaste förändringarna.

Flera av förändringarna var redan väntade på marknaden. Det som var mest osäkert var om man även skulle rösta igenom en snabbare minskningstakt av tilldelningen (2,4%). Då de flesta förslag lades fram redan i måndags så skedde ingen höjning av priserna på utsläppsrätter idag. Det är ändå lite förvånande att marknaden inte har reagerat mer då de här punkterna innebär en kraftig neddragning av överskottet i systemet. Men det är inte beslutat än och marknaden är nog luttrad vid det här laget.

Miljökommittén som röstade idag lägger alltid fram de skarpaste förslagen och de har sedan en tendens att urvattnas. ”Jag tror det när jag ser det” ligger nog nära till hands. Skulle dessa förslag gå igenom även i nästa instans så bör i alla fall priserna på utsläppsrätter gå upp. Intressant är också de två sista av våra punkter. Man öppnar upp för medlemsstater att makulera utsläppsrätter – antingen vid nedstängning av kraftverk eller mer godtyckligt om man tar från planerad auktion. Detta är en öppning för det vi nämnde i vår senaste rapport om utsläppsrätter; utgåva 12. Vi skrev då att en sista utväg för att få upp priset på utsläppsrätter kan bli att länder går ihop för att själva makulera rätter och därmed dra ner överskottet. Tyskland öppnade för detta i sin Climate Action Plan 2050 som just beslutades och även Sverige har varit tydliga med att detta är en väg att gå.

De viktigaste förändringarna:

• 2,4% årlig minskning av tilldelning från 2020 (tidigare förslag på 2,2%).
  • Fördubblad takt att föra in överskott i Market Stability Reserve (MSR). 24% av överskott ska läggas in i fonden istället för 12% som kommissionen föreslagit.
  • 800 Mt av utsläppsrätter i MSR tas bort permanent år 2021. Dessutom ska 400 Mt tas från tilldelningen under perioden och gå till fond för nya anläggningar.
  • Medlemsstater får möjlighet att makulera utsläppsrätter motsvarande utsläpp från kraftverk som stängs ner (t.ex. vid utfasning av kolkraftverk).
  • Medlemsstater får möjlighet att makulera utsläppsrätter istället för att auktionera ut dem. Kan t.ex. bli tillämpligt när ett land bedömer att andra stödsystem drar ner utsläppen.