​Lena Andersson och manga på Bodens stadsbibliotek i höst

Under hösten kan besökarna på Bodens stadsbibliotek, bland mycket annat, se fram emot en kväll med Augustpristagaren Lena Andersson. Det blir också läslov med högläsning och en mangaworkshop. Dessutom startar biblioteket en ny skrivcirkel för ungdomar.

Idag presenterar Bodens bibliotek höstens program. Några höjdpunkter ur höstens program:

Lena Andersson, författare och kolumnist som tilldelades Augustpriset för relationsromanen Egenmäktigt förfarande.

I sin senaste bok Sveas son, undersöker hon folkhemmet och de bärande idéerna bakom. Läsaren får följa folkhemssonen Ragnar Johansson som är sinnebilden av epoken - rationell och handlingskraftig. (6/12)

Andreas Jakobsson, journalist och dumpstrare, aktuell i höst med SVT-serien Maträddarna tillsammans med Ann Lundberg och kocken Paul Svensson.

Andreas Jakobsson kommer till biblioteket för att berätta om hur han slutade köpa mat för att i stället under en period leva på den mat som livsmedelskedjorna kastar. Hans erfarenheter och mängder med intervjuer med representanter för livsmedelsbranschen resulterade i boken Svinnlandet. (18/9)

Läslov med serier och högläsning

Stadsbiblioteket bjuder under läslovet (höstlovet) in till manga-workshop (30/12) med serietecknaren Gabrielle Nilsson. Det bli också daglig högläsning, tävlingar och annat skoj för höstlediga. (v 44)

Dessutom under hösten: Boktipsfrukost, nordiska hjältar, skrivcirkel för ungdomar, källkritik, mikroplaster, fåglar, kura skymning, babysång, bokklubbar, Digital onsdag (teknikhjälp).

Programmet för vuxna finns att läsa: https://issuu.com/70804/docs/bodensbibliotek_ht2018
Programmet för barn och unga finns att läsa: https://issuu.com/70804/docs/bodensbibliotek_barn_unga_ht2018

Kontaktperson: Camilla Andersson
E-post: camilla.andersson@boden.se

Kontaktperson: Fredrik Rönnberg
E-post: fredrik.ronnberg@boden.se

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.