Bodens kommun har skrivit tre nya avtal med Petterssons Chark i Boden.

Tre nya avtal – mer närproducerad mat till fler barn

Tre nya avtal med Petterssons Chark gör att fler skolelever och förskolebarn får närproducerad korv och köttfärs till lunch. Dessutom serveras lokala charkuterier vid fler måltider, som frukost och mellanmål. En tydlig målsättning och riktade upphandlingar har gett resultat och ännu mer nära mat på kommunens tallrikar.

Bodens Kommun har ett avtal med Petterssons Chark i Boden AB sedan tidigare. Det gäller köttfärs och korvprodukter som levereras till produktionsköken Björknäsgymnasiets kök och Björkens kök. Där lagas mat till skolor, hemtjänst och äldreboenden i centrala Boden.

– Vi ville ju såklart vidareutveckla detta och erbjuda yngsta medborgare lokala produkter. Vi ville också undersöka om det finns fler produkter på den lokala marknaden som passar in i måltiderna till skola, förskola och äldreomsorg, säger Sandra Stenman, upphandlare på Bodens kommun.

Upphandlingsenheten förde dialog med olika leverantörer och beslutade att göra ytterligare två upphandlingar. Detta ger möjligheter för fler kök att handla närproducerade varor och samtidigt inkluderas flerprodukter som köken kan beställa. En upphandling riktades mot kommunens centrala förskolor inklusive Unbyns skola och en upphandling riktades mot kommunens alla grundskolor.

– Det blev ett lyckat resultat, vi har haft en nära dialog med våra lokala leverantörer som tillsammans också i sin tur har haft dialog med varandra. Vi är otroligt stolta och glada över hur Bodens kommuns lokala leverantörer arbetar tillsammans, det är verkligen en stark företagsanda inom kommunen, säger Sandra Stenman.

Petterssons chark i Boden AB la anbud på alla tre upphandlingar och blev också vinnande anbudsgivare. Petterssons anlitar in sin tur Olofssons frukt i Boden AB för leveranserna.

De tre nya avtalen startar under 2021. Då får även förskolebarn äta närproducerad köttfärs, korv, blodpudding och andra charkuterier. Grundskolebarnen på fritids får också ta del av närproducerat köttpålägg som rökt och kokt skinka och medwurst nu när även mellanmål och frukost inkluderas i de nya avtalen.

2019 beslutade Bodens kommunfullmäktige om målsättningen att prioritera närproducerat. Ett sammansvetsat team bestående av en upphandlare, en kostekonom och en kostchef har arbetat tillsammans mot det målet. Enligt Sandra Stenman ligger nyckeln till att lyckas i att ha rätt kompetens i projektgruppen, tydlig målsättning och framför allt att våga föra dialog, allt inom ramen för lagen om offentlig upphandling.

– Våran kostekonom Ann-Louise Folkesson har varit en klippa, hon är experten på livsmedel och livsmedelskrav, som ser till att vi håller en hög kvalitet på de livsmedel som upphandlas oavsett om det är från en lokal leverantör eller en stor grossist, säger Sandra Stenman.

Kontakt:
Sandra Stenman, upphandlare på Bodens kommun, tel:0921-62475, e-post: sandra.stenman@boden.se