BokningsBolaget skänker över en halv miljon till välgörande ändamål

För tretton år sedan införde BokningsBolaget ett lojalitetsprogram med syfte att stödja miljö- och humanitära insatser. Under de år som gått har de skänkt närmare åtta miljoner kronor till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Summan för 2012 blev 618 567 kronor.

– Vi är förmodligen ett av de företag i Sverige som skänker mest pengar i förhållande till vår vinst, säger Ingela Engblom, marknadschef på BokningsBolaget.

Varje år går 0,3% av omsättningen på alla de konferenser och events som bokas genom BokningsBolaget till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Pengarna som de skänker dras direkt från BokningsBolagets vinst.

– Det handlar om allt från 25 till 50% av vinsten varje år. Vi vill känna oss som vinnare och det gör vi genom att bidra. Det är en del av vår affärsidé, berättar Ingela.

Hon menar att ett strategiskt och långsiktigt arbete med CSR (Corporate Social Responsibility) leder till en positiv bild av varumärket och bidrar till en ökad lönsamhet.

– Vi hoppas och tror att våra kunder ser lojalitetsprogrammet som en anledning att komma tillbaka till oss med nästa konferens eller event, säger hon.

Det är BokningsBolagets kunder som efter årets slut får välja hur de vill fördela pengarna mellan de fyra organisationerna. I år ser fördelningen ut så här:

Rädda Barnen    189 961 kr

WWF  165 996 kr