Teambuilding – ett viktigt inslag på kick off

På BokningsBolaget ser de en tydlig trend. Antalet kick off:er med gruppsammansvetsande aktiviteter har ökat under året.

– Varje genomtänkt och välplanerad kickoff har ett inslag av teambuidling. Det är ju det som en kick off oftast går ut på – att få gruppen att dra åt samma håll, säger Leif Bergström, vd på BokningsBolaget.

Han berättar att sedan BokningsBolaget, lanserade en ny hemsida i februari med färdiga konferenspaket har antalet bokningar av teambuilding ökat markant.

– Hemsidan är en inspirationskälla och ett verktyg för att boka konferenser med inslag av gruppaktiviteter. Kick off och teambuilding går hand i hand, menar han.

Teambuilding är ett vitt begrepp. Det kan vara allt från en kortare matlagningsaktivitet till en flerdagarskurs i ledarskapsutveckling. Tävlingar, problemlösningar, konflikthantering eller insiktsövningar.

­– Vi gör en omfattande behovsanalys så att vi ska kunna hjälpa kunden att träffa rätt. Vi utgår alltid från gruppkonstellation och syfte med kick off:en, säger Leif.

Det har varit mycket skriver i pressen om vad om är avdragsgillt på konferensen. Det finns inga klara regler men ett rättesnöre att hålla sig till enligt BokningsBolaget är att konferensaktiviteten ska vara till nytta för företagets verksamhet.

–Teambuildingsaktivteter syftar till att stärka företagsandan och att nå gemensamma mål. Sedan måste man naturligtvis ha kul, säger Leif Bergström.