Bonnier Fastigheter säljer bostäder vid Hornstull

Bonnier Fastigheter säljer bostäder vid Hornstull

Bonnier Fastigheter har sedan 2008 arbetat med ett stort stadsutvecklingsprojekt i Hornstull som slutfördes genom öppnandet av den 11 000 kvm stora handelsplatsen i april i år. Hela projektet innefattar, förutom handelsplatsen, två nya torg, en uppgraderad tunnelbanestation, ca 14 000 kvm moderna kontor samt förbättrad trygghet och tillgänglighet genom ett nytt övergångsställe och ny access till Högalidsspången.

I samband med utvecklingen har Bonnier Fastigheter, vars affärsidé är att långsiktigt förvalta och utveckla kommersiella fastigheter, genomfört en tredimensionell fastighetsbildning där bostadsdelen separerats i en egen fastighet som nu säljs. Fastigheten omfattar ca 7 800 kvadratmeter och innehåller 103 bostäder.  Köpeskillingen motsvarar en direktavkastning om 1,76 procent. Rådgivare har varit Tenzing och Kilpatrick Stockton för säljaren samt Ramberg Advokater för köparen.

"Redan 2008 när vi förvärvade fastigheten så fanns ett stort intresse från hyresgästerna att förvärva sina bostäder. Då vår affärsidé är fokuserad på kommersiella fastigheter så känns det mycket tillfredsställande att vi på detta sätt kan fortsätta utveckla kontoren och handelsplatsen i Hornstull samtidigt som vi kan tillmötesgå de boendes önskan att få äga sitt boende", säger Tomas Hermansson, VD på Bonnier Fastigheter.

Om Bonnier Fastigheter

Bonnier Fastigheter, som är helägt av familjen Bonnier, bildades 1985 för att förvalta och utveckla Bonnierkoncernens fastighetsinnehav. Företaget äger och förvaltar kommersiella fastigheter inom Storstockholm. Merparten av fastigheterna är centralt belägna i Stockholms innerstad, men företaget satsar även på de expansiva områdena Akalla/Häggvik och Kungens Kurva. För närvarande äger och förvaltar bolaget fastigheter om ca 300 000 m².

Sedan 2008 äger Bonnier Fastigheter två kvarter i Hornstull på Södermalm. Där har de tillsammans med Stockholms stad och SL genomfört ett stort stadsutvecklingsprojekt som innefattar två nya torg, en uppgraderad t-banestation, ca 14.000 kvm moderna kontor samt en handelsplats innehållandes 39 butiker, caféer och restauranger.