Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater 2013

Maria Bonnier Dahlins Stiftelse, Stipendiater 2013
1 dec 2013 – 5 jan 2014
Vernissage på Bonniers Konsthall söndag 1 december kl. 11-17

Vi gratulerar konstnärerna Josef Bull, Olof Inger och Nanna Nordström som har mottagit stipendiet på 100.000 kr vardera.

Stipendiaterna presenteras traditionsenligt i en utställning i Lilla salen på Bonniers Konsthall. Vernissage i samband med öppet hus 1 december, fri entré hela dagen, visningar, performance, konstnärssamtal och invigning av konsthallens julshop. Välkomna!

Maria Bonnier Dahlins Stiftelse delar varje år ut stipendier till två eller tre unga konstnärer med avsikten att stödja unga svenska bildkonstnärer och konstnärligt arbete. Sedan Bonniers Konsthall öppnade 2006 visas årets stipendiater i en utställning på konsthallen. Maria Bonnier Dahlins Stiftelse grundades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria som omkom i en bilolycka 1985, endast 20 år gammal. Maria studerade till arkitekt vid Columbia University i New York, och rörde sig i en krets med unga konstnärer. Sedan stipendiet kom till har 70 konstnärer tagit emot det, bland andra Cecilia Edefalk, Karin Mamma Andersson, och Gunnel Wåhlstrand.

Gästjury 2013: Stefanie Hessler och Håkan Rehnberg

Juryns motiveringar:

Josef Bull
Född 1984 i Stockholm. Bor och arbetar i New York och Stockholm.
Hos Josef Bull finns en nyfikenhet och humor som är svår att stå emot. Han arbetar med redskap som ger en förhöjd upplevelse mellan människor, som om luften vi delar bär på en estetisk gemenskap. Han tillverkar batterier av citroner och annan frukt, andningsdelare och andra mystiska objekt, men hans spiritism är av ett handfast slag, mer en blinkning mot ett historiskt fenomen omsatt till konstnärliga experiment och skulpturer.

Olof Inger
Född 1979 i Stockholm. Just nu studerar Olof Inger på Yale University School of Art i USA.
Olof Inger har en alldeles egen slagruta som gör att steget mellan konstnärlig impuls och utförande blir direkt, all möda är som bortblåst. De komprimerade kropparna i ”Containers” undersöker frågor om konsumism och kosmisk ökning av spill, de är djupt förankrade i den fysiska världen och genom att ge en närvaro av ett vitt brus. Hans teckningar av rörelsemeditationer som börjar och slutar i samma punkt bildar en formsäker loop som övertygar i sin uttryckskraft.

Nanna Nordström
Född 1981 i Jönköping, bor och arbetar i Stockholm.
I sina installationer skapar Nanna Nordström en ny visuell repertoar av material, former och relationer mellan objekt som bär idéer och begrepp som inte kan framställas språkligt. Hon experimenterar med relationen mellan text och visuella språk, och verkar i gränsen mellan bägge, med vad som är omöjligt att översätta. Genom att försätta vardagliga objekt i spänning skapar hon unika situationer och handlingar. Hon testar objektens materialitet och självklarheten hos de givna konstellationerna.