Monica Bonvicini

Den 15 februari öppnar Bonniers Konsthall vårens stora utställning med den italienska konstnären Monica Bonvicini. Bonvicini, som är verksam i Berlin, är en av sin generations mer uppmärksammade konstnärer och utställningen på Bonniers Konsthall blir den första större presentationen av hennes konst för en svensk publik. -Jag ser Monica Bonvicini som en av de viktigaste konstnärerna på den internationella scenen just nu. Hennes verk har utvecklat den samtida skulpturen och får oss att uppleva och tänka om arkitektur på ett nytt sätt, säger konsthallschef Sara Arrhenius. Monica Bonvicinis konst behandlar upplevelsen av rum och arkitektur. Hennes storskaliga installationer och skulpturer, som ofta använder sig av konstinstitutionens befintliga arkitektur, tilltalar polemiskt den västerländska arkitekturtraditionen och synliggör hur en kulturs värderingar genomsyrar vår skapade värld in i minsta byggsten. Tematiskt knyter Bonvicini an till en tradition inom samtidskonsten som ifrågasätter vår uppfattning om perception i såväl utställningsrummet som konsthistorien. I sina verk använder hon sig ofta av industriella material som glas, metall och kätting vars dubbeltydiga funktioner hon undersöker och omdefinierar. Ett av de mest utmärkande dragen i hennes konst är dess fysiska påtaglighet och hur den med sitt våldsamma tilltal direkt påverkar betraktarens upplevelse av rummet. Utställningen på Bonniers Konsthall visar flera av Monica Bonvicinis avgörande verk från hennes produktion från det sena 90-talet fram till idag. Hennes golvverk Plastered kommer att täcka en stor del av konsthallen. Det pågående verket What does your wife/girlfriend think of your rough and dry hands? visas i sin helhet med ytterligare formulär ifyllda i Stockholm. Det är en serie frågeformulär som delats ut till hundratals byggnadsarbetare i olika länder. Formulären består av utmanande frågor som ”Varför är byggnadsarbetare så tilltalande?” eller ”Vem skulle du vilja trycka upp emot väggen?”. Med aggressivitet och humor får Bonvicini oss att fundera över varför arkitektur och byggande är kopplat till sexualitet och makt. Utställningen visar också en rad av Monica Bonvicinis senare arbeten som till exempel den textbaserade storskaliga skulpturen NOT FOR YOU, en av hennes dubbelgungor och en screentryckt teckning på säkerhetsglas. Med separatutställningar på tongivande institutioner världen över som Kunstwerke i Berlin, Palais de Tokyo i Paris, Wiener Seccesion i Wien, Le Magasin i Grenoble och nyligen Sculpture Center i New York har Monica Bonvicini etablerat sig på den internationella konstscenen. Hon deltar flitigt på biennaler världen över och 2005 mottog hon Nationalgalerie Prize for Young Art, ett av den europeiska konstvärldens mest prestigefulla priser. Bonvicini representeras av Galleria Emi Fontana i Milano och West of Rome, Inc i Los Angeles. En katalog kommer publicerar i anknytning till utställningen. Från den 14 februari kommer bilder från den aktuella utställningen att finnas tillgängliga. Bilderna ska alltid åtföljas av angiven bildtext: Courtesy Monica Bonvicini, Galleria Emi Fontana, Milano. Foto: Bonniers Konsthall. För intervjuer och övriga frågor, kontakta: Stina Staffansdotter, 08-736 42 44, stina.staffansdotter@bonnierskonsthall.se