Foto: Patrick Miller

Regeringen utser Sara Arrhenius till ny rektor för Kungl. Konsthögskolan

Idag har regeringen fattat beslut i frågan om att utse Sara Arrhenius som ny rektor för Kungl. Konsthögskolan, med tillträde våren 2017. Regeringen bekräftade därmed det förslag som lades fram av skolans eniga styrelse tidigare i höstas.

Sara Arrhenius har varit konsthallschef och curator på Bonniers Konsthall sedan grundandet 2005. Som konsthallschef har hon tagit konsthallen från uppbyggnad och öppnande till den position den har idag med en rad uppmärksammade utställningar, program och projekt. Som curator har hon genomdrivit betydande utställningar som Laura Lima, Den Nakna Magikern (2014), Ylva Ogland, Hon i fyra akter (2015) och nu senast Insomnia (2016-17), med bland andra Kate Cooper, Leif Elggren och Carsten Höller. Hon är även författare och redaktör och har producerat ett antal av Bonniers Konsthalls publikationer som Minneskonst (2014), Andreas Eriksson Roundabouts (2014) och Sharon Lockhart Milena Milena. A work in progress (2015). Sara Arrhenius är ledamot i Maria Bonnier Dahlins stiftelse där hon kommer att fortsätta sitt uppdrag.

- Kungl. Konsthögskolan har en unik ställning i svenskt konstliv och det ska bli mycket spännande att fortsätta utveckla denna plattform och göra den angelägen i samtiden och i ett bredare internationellt sammanhang. Jag vill fortsätta att arbeta nära konstnärer och den konstnärliga processen, vilket har varit viktigt under mina år på Bonniers Konsthall. Jag tar även med mig erfarenheten av att bygga upp institutioner för konst, där långsiktighet och metoder för att sätta igång förändringsprocesser varit grundläggande, säger Sara Arrhenius.

Den sista utställning Sara Arrhenius är curator för på Bonniers Konsthall blir en soloutställning med Susan Philipsz som öppnar den 22 februari 2017. Hon tillträder tjänsten på Kungl. Konsthögskolan senare under våren. Arbetet med att rekrytera en ny chef till Bonniers Konsthall har inletts.

– Vi gratulerar Sara Arrhenius till detta fina erkännande av hennes arbete och ser fram emot att följa hur hon utvecklar Kungl. Konsthögskolan. Från konsthallens perspektiv är det naturligtvis tråkigt att vi mister en mycket uppskattad chef som gjort Bonniers Konsthall till en av Sveriges ledande konstinstitutioner. Men Bonniers Konsthall ska fortsätta bedriva sin verksamhet med samma ambitioner och samma höga kvalitet, säger Pontus Bonnier, ordförande Bonniers Konsthall.

Se också Kungl. Konsthögskolans pressmeddelande.

Presskontakt på Bonniers Konsthall är Sara Källsner, sara.kallsner@bonnierskonsthall.se, 08-736 42 66