Bostadmarknaden 2017: län för län

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 07:18 CET

Ny statistik från Booli visar hur utbud, medelslutpriser och annonstider såg ut 2017 jämfört med tidigare år. Statistiken visar både bostadsrätter och villor, uppdelat på län.

– Tvärtemot alla rubriker om att ‘bostadsrättspriserna rasar på bred front’ visar vår statistik att priserna på lägenheter gått upp på årsbasis i alla län utom två, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Bostadsrätter, topp 3 län där priserna ökat mest

Område 2016 2017 Skillnad (%) mellan 2016 & 2017
Blekinge län 895 800 1 133 100 26%
Gotlands län 1 772 000 2 148 600 21%
Hallands län 1 780 200 2 063 600 16%

Det är intressant att notera att den största procentuella utvecklingen återfinns i de små länen utanför storstadsregionerna. I Hallands län drivs utvecklingen av närheten till Göteborgsregionen.

Villor, topp 3 län där priserna ökat mest

Län 2016 2017 Skillnad (%) mellan 2016 & 2017
Kalmar län 1 360 700 1 612 300 18%
Blekinge län 1 422 800 1 678 700 18%
Västra Götalands län 2 746 800 3 078 100 12%

– Villapriserna har gått upp i alla län -förutom Uppsala län som ligger kvar på samma nivåer som 2016. Störst procentuell prisökning hittar vi i Kalmar län - Kalmar ligger även i topp om vi tittar på summa av prisökningen för villor, säger Matilda Adelborg.

I nästan alla län har det även gått snabbare att sälja sin villa under 2017 jämfört med både 2015 och 2016.

I bifogad excelfil finns all statistik uppdelat per län.

Kommentarer (0)