Färre snabba bostadsförsäljningar

En kartläggning från bostadssajten Booli visar att en högre andel av bostadsaffärerna tar längre tid i år jämfört med tidigare år. Annonstiderna i stort är fortfarande korta - i snitt (hela riket) ligger en lägenhetsannons ute i 17 dagar. Men Boolis siffror visar att skillnaderna i försäljningstid blivit större mellan attraktiva och mindre attraktiva objekt.

Siffrorna från Booli visar att det är större skillnad mellan ett lättsålt och ett svårsålt objekt idag jämfört med 2017 och 2018. De tio procent av lägenheterna som har de mest hetsiga budgivningarna går ännu snabbare att sälja än tidigare. De tio procent av lägenhetsaffärerna som tar längst tid tar ännu längre tid än vad de gjort både 2017 och 2018.

- De här siffrorna visar att det är större skillnad på bra och dåliga objekt. De objekt som kanske har ett lite sämre läge eller en dålig planlösning tar längre tid att sälja, medan de objekt som har “alla rätt” går snabbare än på länge att sälja, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Längre budgivningar stora delar av landet
I Stockholm säljs det en nästan lika stor andel lägenheter som tidigare år inom 48 timmar från att budgivningen startade. En dubbelt så hög andel budgivningar som för två år sedan pågår i 10 dagar eller mer. I både Göteborg och riket i stort syns samma trend - budgivningarna tar helt enkelt lite längre tid. Malmö sticker ut genom att ha en lägre andel långdragna budgivningar.

- De senaste åren har vi blivit vana vid hetsiga budgivningar. De förekommer fortfarande, men det tycks vara ännu vanligare med budgivningar som tar tid. För en säljare är det givetvis stressande, och speciellt i december gäller det att ha lite is i magen och vara förberedd på att det kan ta längre tid att sälja sin bostad, säger Matilda Adelborg.

Om undersökningen
Siffrorna baseras på lägenheter sålda inom perioden 15 augusti till 15 november åren 2017, 2018 och 2019. För att få fram budgivningslängd har vi mätt tid från första bud tills annonsen plockas ner. Statistiken är uppdelad i flera geografiska områden: Storstockholm, Stormalmö och Storgöteborg. I bifogad excelfil hittar du alla siffror.