Högre utbud och kortare annonstider i mars

Nya siffror från bostadssajten Booli visar att utbudet av både villor och lägenheter till salu i mars var det högsta på flera år. Enligt Matilda Adelborg på Booli kan det höga utbudet ha en koppling till nyproduktionsmarknaden.

Utbudet av lägenheter till salu var den högsta uppmätta siffran under mars månad sedan Booli började mäta 2009. Samtidigt har utbudet av villor varit det högsta sedan mars 2015.

- Sannolikt har det höga utbudet en koppling till nyproduktionsmarknaden. Den som köpt nytt innan den sålt sitt tidigare boende lägger ut sin bostad till försäljning när det närmar sig tillträde för nyproduktionen, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Ett högt utbud brukar betyda att annonstiderna blir något längre - men tvärtom går det snabbare att sälja sin bostad i år jämfört med mars förra året. Just nu är utbudet av nyproduktion och succession på riksnivå lika stort - totalt låg ungefär 21 200 lägenheter av vardera sort ute till försäljning i mars.

- Om vi följer samma trend som bostadsåret brukar följa kommer vi troligtvis se ett rekordhögt utbud efter påsk, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil finns statistik för bostadsrätter och villor i storstäderna, riket och respektive län.

• Skåne