Återuppbyggnad av huset på Decembergatan

Under augusti drabbades Poseidons fastighet på Decembergatan 35-53 av en brand. Vid senaste informationsmötet med de drabbade hyresgästerna informerades om följande:

Återuppbyggnad pågår

Återuppbyggnad av huset på Decembergatan pågår. Släckningsarbetet orsakade stora skador, därför krävs omfattande renoveringar. Fasaden kommer att återställas med fasadskivor, som liknar det ursprungliga utförandet från 1950-talet. Invändigt får samtliga lägenheter helkaklade badrum, nya golv och nytt kök. Väggarna blir målade i vitt och den som vill, kan välja färg på en fondvägg i sovrum och vardagsrum. De standardhöjande renoveringarna kommer inte att påverka hyran för lägenheterna.

Återflyttning startar oktober 2016

De hyresgäster som idag är evakuerade till andra boenden beräknas kunna börja flytta tillbaka under oktober 2016. Inflyttningarna kommer att pågå till januari 2017. De hyresgäster som berörs får besked om status för den egna lägenheten cirka fyra månader innan beräknad återflytt.

Rapport om brandorsaker

Efter branden tillsatte Poseidon en utredning för att utreda orsakerna till branden och för att förebygga liknande händelser. Rapporten är nu klar och visar i korthet att det var en rad olyckliga omständigheter i kombination med tekniska briser i fastigheten som orsakade brandens häftiga förlopp. De tekniska bristerna rör främst otäta genomföringar mellan lägenhet och vind samt avsaknad av brandväggar på vinden.

Nu startar Poseidon ett arbete för att åtgärda liknande fastigheter. I ett första skede kommer tätningsarbeten att utföras i våra fastigheter på April- och Decembergatan.

Branden klassad som olyckshändelse

Händelsen har av försäkringsbolaget klassats som en olyckshändelse. Det kommer därför inte att riktas några skadeståndskrav mot den person som orsakade branden.