Halvtid för bygget av Kvibergs Terrasser

Halvtid för bygget av Kvibergs Terrasser

I Kviberg bygger Poseidon 94 nya hyresrätter. För ett år sedan togs första spadtaget och om ytterligare ett år beräknas de första hyresgästerna kunna flytta in.

I sluttningen nedanför Kvibergs regemente växer ett helt nytt kvarter fram. Här bygger Poseidon två hus med sammanlagt 94 lägenheter. I området pågår just nu flera nybyggnadsprojekt av bostäder i olika upplåtelseformer.

- Kviberg är ett nytt område för Poseidon och det är kul att vi finns på plats i en stadsdel där det händer mycket just nu. Dessutom har Kviberg ett fantastiskt läge med naturen runt hörnet och snabba kommunikationer in till stan, säger Mikael Lindberg, projektledare för Kvibergs Terrasser.

Noga utvalda material
Poseidons hus byggs i ljust tegel. Till varje lägenhet hör minst en rymlig balkong eller uteplats i markplan. Lägenheterna varierar i storlek mellan två och tre rum och kök. Någon enstaka femrummare planeras också. Materialen är noga utvalda med bland annat ekparkett, helkaklade badrum och moderna kök. Mellan husen skapas en inramad gård med rejäla ytor för umgänge.

Uthyrningen startar under 2014
Uthyrningen av lägenheterna startar under 2014 och sker i etapper. De som redan är hyresgäster hos Poseidon kommer att kunna söka lägenheterna först via den interna Omflyttningsplatsen. Därefter läggs lägenheterna ut för sökande på Boplats Göteborg.

Att skapa fler hyresrätter är ett prioriterat mål för Poseidon. Förutom i Kviberg bygger Poseidon just nu nya hyresrätter i Gamlestaden, Krokslätt och Backa Röd. Och fler projekt är planerade. Målsättningen är att successivt öka produktionstakten till 350-400 nya lägenheter per år under de kommande åren.

Mer information om Kvibergs Terrasser och Poseidons nybyggnation hittar
du på www.poseidonbygger.se samt www.poseidon.goteborg.se