Husdjursdag i Backa Röd

Husdjursdag i Backa Röd

Det blev stor uppslutning och kö till veterinären när ett 30-tals husdjur med sina ägare kom och besökte Poseidon och Göteborgs Katthjälps temadag i Backa Röd. På plats fanns djursjukvårdare och hundsinstruktörer som gav tips och råd till djurägarna.

Temadagen om sällskapsdjur hölls för att informera om arbetet med de förvildade katterna och för att förhindra att de blir fler. Det erbjöds hälsokontroll och möjlighet till att ID-märka, vaccinera och boka kastrering  till ett reducerat pris. Poseidon anordnade även en utlottning bland de boende där Sumayya Ghreiyeb  med katten Tiodor vann just detta.

Kattprojektet i Backa Röd startade 2011 och metoden som används, TNR, innebär att man fångar in förvildade katter som hälsoundersöks, vaccineras, ID-märks och kastreras. Tama katter omplacerar i jourhem och vidare sen till permanenta hem medan de övriga släpps tillbaka i sin gamla miljö och får tillsyn, mat och skydd mot väder och vind.

I Backa Röd finns det idag cirka 40 katter som återplacerats som matas och ses till av volontärer. Det finns även små katthus som är utplacerats runt om i området, där katterna kan få skydd och känna sig trygga.