​Alla behöver en vän

​Alla behöver en vän

Första advent är passerad och julen närmar sig med stormsteg. Jultiden är en tid när många blir mer givmilda. Att ge är en gåva. Du gör en annan person gott och får samtidigt själv glädje.

Det handlar inte om att ge stora gåvor. Ett leende eller ett uppmuntrande ord till någon du möter, en liten slant till någon som behöver det, lämna din plats i spårvagnen till någon annan, hyr ut ett rum till någon som behöver det. Med fokus på människorna omkring dig hittar du säkert vad just du kan göra för någon annan. Jag önskar att vi alla tänker på varandra nu i jul, men också under resten av året. Då skulle vår värld bli så mycket varmare och bättre. Bostadsbolagets devis är att göra det ännu bättre att vara göteborgare och det återspeglas i allt vi gör.

Alla behöver ett hem
Hemmet är utgångspunkten för ett bra liv. Det är här vi vilar och hämtar kraft. Ett hem är ett grundläggande behov och något man behöver för att få vardagen att fungera. Utan en stadig grund är det svårt att tillgodose övriga behov och drömmar. Just nu finns det för få bostäder och att bygga fler lägenheter är ett fokusområde för Framtidenkoncernen, som vi är en del av.

Bostadsbolaget ska erbjuda bostäder till alla. Våra lediga lägenheter annonseras via stadens marknadsplats för bostäder, Boplats, och vår egen omflyttningsplats för befintliga hyresgäster. Varje år förmedlar vi också via Fastighetskontoret ett antal lägenheter till personer utanför den ordinarie bostadsmarknaden. På det sättet samarbetar vi inom staden för att göra det bättre för medborgarna.

Alla behöver ett jobb
Att ha ett jobb eller en sysselsättning är viktigt för att känna sig inkluderad i samhället. Alla behövs och det är viktigt att hitta rätt plats för att trivas. Det kan handla om att få rätt förutsättningar till utbildning, en väg in i arbetslivet och att få tillgång till föreningsliv och kultur. Alla har inte samma möjligheter till detta men det är viktiga delar i stadens arbete för ett jämlikt Göteborg

Det är därför Bostadsbolaget stödjer ett antal lokala föreningar, bidrar till läxhjälp och ger människor en inblick i arbetslivet genom jobbsatsningar. Ett högst aktuellt exempel är ett projekt där vi i Framtidenkoncernen ska erbjuda praktik för 50 nyanlända per halvår. Denna första omgång tar vi på Bostadsbolaget emot 26 personer som ska praktisera inom något av yrkena kvartersvärd, miljövärd och lokalvårdare. Därtill erbjuder Arbetsförmedlingen utbildning som gör dem bättre rustade att söka lediga jobb när de är färdigutbildade. Detta tror vi kommer att göra en stor skillnad och bidra till att våra nya göteborgare snabbare känner sig inkluderade.

Alla behöver trygghet
I ett Göteborg där skottlossningar och bränder är alltför vanliga är det lätt att känna sig otrygg. Arbetslöshet, trångboddhet och utanförskap bidrar till gängkriminalitet som inte bara drabbar de direkt inblandade utan påverkar oss alla. Problemen tas på största allvar i staden och polisen har pekat ut ett antal områden där vi bör fokusera vårt förbättringsarbete. Två av polisens fokusområden är Bostadsbolagets utvecklingsområden.

I Hammarkullen och Norra Biskopsgården jobbar vi ännu närmare stadsdelsförvaltningen och i dialog med de boende, i syfte att utveckla områdena. Dessutom har vi ökat vår närvaro genom större personalstyrka och ändrade öppettider på Boservice. Våra utvecklingsområden är inte sämre än andra, situationen är bara annorlunda. I dessa områden liksom alla andra, bor vuxna och barn som vill känna sig inkluderade och ha samma trygghet som andra.

Att vi har utvecklingsområden betyder inte att vi glömmer bort våra andra bostadsområden. Vi satsar även där för att kunna leva upp till kundernas önskemål och behov. Vad som behövs i ett område är inte nödvändigtvis vad som behövs i ett annat. Vi tror att jämlikheten ökar genom att vi vågar tänka olika i syfte att skapa lika bra områden. Vi måste våga ha olika lösningar för att det ska bli lika bra för alla.

Låt oss tillsammans bygga ett hjärtligare Göteborg.

Kicki Björklund,
Vd på Bostadsbolaget