Vi mäter för att  bli bättre

Vi mäter för att bli bättre

I nästa vecka får våra hyresgäster åter igen en möjlighet att tycka till om sin hyresvärd. Då delar vi ut årets hyresgästenkät vilken ger hyresgästerna stora möjligheter att påverka sitt boende. Det brukar vara strax över hälften av mottagarna som svarar, vilket är bra, men vi vill att ännu fler berättar för oss vad de tycker om vårt arbete. Därför delar vi i år ut enkäten personligen genom att knacka dörr.

Hyresgästenkäten är ett av våra viktigaste verktyg för att få veta vad de boende tycker att vi gör bra och vad vi behöver förbättra. Enkäten visar tydligt vilka saker vi behöver fokusera på. Vi kan inte göra allt som efterfrågas men vi gör mycket, och enkäten hjälper oss att prioritera rätt. Många av de saker som görs i våra bostadsområden grundas på svaren från hyresgästenkäten och visar att hyresgästernas engagemang gör skillnad.

I år har vi jobbat mycket med att förbättra informationen kring undersökningen. Flertalet områden har både informerat om att enkäten är på väg och berättat om saker som gjorts baserat på den senaste undersökningen. Detta gör vi för att visa att det verkligen lönar sig att tycka till och för att ännu flera ska känna att de vill ta sig tid att svara. En av våra hyresgäster som svarat på enkäten är Eva från Kortedala. Kolla in filmen via länken nedan där hon delar med sig av sin historia och jag själv berättar mer om enkäten.

Vår samarbetspartner i detta heter AktivBo och det är tredje gången som de hjälper oss med undersökningen. Enkäten delas varje gång ut till hälften av våra hyresgäster vilket betyder att de som inte fick enkäten förra gången får den nu. Alla svar går direkt till AktivBo och blir helt anonymiserade. Vi på Bostadsbolaget kan inte se vem som har svarat vad eller ens vem som har svarat. Det vi kan se är svaren kopplade till en fastighet och är det för få som svarat i en fastighet slås resultaten ihop med de från närmaste fastighet. Hittills har undersökningen gjorts var artonde månad men vår ambition är att den fortsättningsvis ska genomföras en gång per år.

Genom det arbetsverktyg för undersökningen som vi har valt kan vi som fastighetsägare också jämföra oss med andra svenska hyresvärdar. Omkring 250 privata och allmännyttiga hyresvärdar använder sig av samma verktyg. Det är bra att jämföra sig med andra, inte för att kunna slå sig för bröstet, utan för att ta lärdom av de som är bättre på något. Det är därför vi på Bostadsbolaget mäter våra insatser – vi mäter för att bli bättre!

Avslutningsvis vill jag en sista gång be alla ni som får hyresgästenkäten i nästa vecka att ta tillfället i akt, ta möjligheten att påverka ditt boende genom att svara. Det är enkelt men väldigt värdefullt!

Catarina Hagwall
Chef Marknad & Kommunikation