Bostadsbolagets hyresrätter i Kvillebäcken miljöcertiferade

Bostadsbolagets hyresrätter i Kvillebäcken miljöcertiferade

Nu kan de 104 hyresgästerna i kvarteret Mandelpotatisen glädja sig åt att bo i ett miljöcertifierat hus. Byggnaden har nyligen blivit certifierad för Miljöbyggnad miljöklass silver.

Precis som alla nya hus som Bostadsbolaget bygger har Mandelpotatisen låg energiförbrukning, bra inomhusmiljö och är byggt i material som är snälla mot miljön – här är det dessutom dokumenterat och certifierat av en oberoende part.

– Det är positivt att alla vi byggherrar i Kvillebäcken tillsammans drar vårt strå till stacken för en hållbar framtid och bidrar till att skapa en klimatsmart stadsdel centralt i Göteborg, säger Robert Bengtsson, tf. vd.

– Utöver att huset är byggt på ett sätt som är positivt från miljösynpunkt skapar vi förutsättningar för att man som hyresgäst ska kunna leva grönt också. Det finns bilpool, det är nära till allmänna kommunikationer och de verksamheter som flyttar in håller ofta en miljöprofil.

Den gröna profilen för Kvillebäcken var viktig för Gözde Yucel som öppnar sin första frisörsalong i området.

– Jag satsar på produkter som är miljövänliga och har ett ekotänk. Samtidigt kommer det att finnas traditionella produkter och behandlingar.

Det finns också kafé som satsar på kravmärkt.

Nu pågår byggnationen av Bostadsbolagets andra kvarter i området – Gräslöken med 92 lägenheter. Även denna byggnad kommer att certifieras enligt samma klassning.

Bostadsbolaget har i många år arbetat med miljöfrågan och är sedan länge miljöcertifierade enligt ISO140001. Bolaget har dessutom i flera år rapporterat hållbarhetsfrågor ur ett bredare perspektiv, de senaste tre åren enligt GRI Global Reporting Initiative.

Fakta: Certifieringen har gjorts av Sweden Green Building Council, en ideell förening som ägs av företag och organisationer inom fastighets- och byggsektorn. I Miljöbyggnad bedöms de tre områdena energi, inomhusmiljö och material. Byggnader som premieras har låg energianvändning, god innemiljö när det gäller ljud, luftkvalitet, termiskt klimat och dagsljus. Dessutom är de byggda med bra material och med kunskap om vilka byggvaror som används.

Bostadsbolaget – Göteborgs stads bostadsaktiebolag – är en av Sveriges största hyresvärdar med drygt 23000 hyresrätter. Bolaget ingår i Framtidenkoncernen som är helägd av Göteborgs Stad.

För information om Bostadsbolagets projekt i Kvillebäcken,
kontakta Mikael Olehede på telefon 031-731 50 22.

Frågor kring uthyrning av lägenheter, kontakta uthyrare via växel 031-731 50 00.